Új korszak előfutára?

Igen nagy ígéreteket tett a prémiumkategóriás villanyautóiról híres amerikai Tesla: két éven belül piacra dob egy 800 kilométer hatótávolságot kínáló, akkumulátorokról üzemelő elektromos nyerges vontatót.

Közzétéve:

Szó szerint maga mögött kívánja hagyni a konkurenciát a Tesla nyerges vontatója! Teljes terheléssel húsz másodperc alatt gyorsul 97 kilométer/óra sebességre, és még 36,3 tonna összgördülőtömeggel is 105 kilométer/órával mássza meg az ötszázalékos emelkedőket. A tengerentúlon egy hagyományos dízelmotoros szerelvény ugyanezeket a mutatványokat egy perc alatt, illetve mindössze 72 kilométer/óra tempóval teljesíti. Ez a különbség már önmagában hatalmas előnyt jelent a szállítás átlagsebességének növelésével. Ám ennél is fontosabb, hogy a Tesla ígéretei szerint mindezt gazdaságosan biztosítja majd vontatójuk. A belső égésű motor és a hozzá tartozó bonyolult hajtáslánc elhagyása növeli a hatékonyságot és csökkenti a karbantartási igényt. Az akkumulátorok és a villanymotorok tervezett élettartama 1,6 millió kilométer! Így az akkumulátoros vontató kilométerre vetített üzemeltetési költsége húsz százalékkal kisebb a dízelmotoros vontatókénál. Három egymás mögött konvojban közlekedő Tesla esetén pedig 45 százalékot is meghaladó megtakarítás érhető el. Ezek után nem csoda, ha azt ígérik, hogy a nagyobb bekerülési ár ellenére is két éven belül megtérül a jármű.

Természetesen nemcsak az üzemeltető, a járművezető számára is előnyös, hogy igencsak gyorsan felveszi a forgalom ritmusát a négy villanymotorral hajtott vontató. Ráadásul sebességváltó híján a gyorsulás végig egyenletes, a vezetés kifinomult élményt biztosít. Arról nem is beszélve, hogy lassulás tekintetében is előremutató: az energia-visszatáplálás a mozgási energia 98 százalékát visszanyeri. Összességében maga a vezetés is lényegesen egyszerűbb mutatvány a megszokottnál, hiszen autópályán képes részlegesen automatizáltan közlekedni. A középre helyezett járművezetői munkahelyet mindössze a legszükségesebb fizikai kezelőszervek és két hatalmas érintőképernyő jellemzi.

A hír elején kicsit csaltunk, hiszen a 803 kilométer hatótávolságot a nagyobb akkumulátorpakk ígéri, a kisebb csomaggal 483 kilométer teljesíthető. Ezt azonban érdemes összehasonlítani az USA szállítási statisztikáival: a közúti árufuvarozásban a teljes éves árumennyiség 78 százalékát 398 kilométernél rövidebb távolságon, 56 százalékát pedig nyolcvan kilométeren belülre szállították. A hatótávolságot ráadásul gyorsan „kibővíthetik” a Tesla napenergiával táplált gyorstöltő hálózatával. A fuvarvállalatok telephelyein és a forgalmas utak mentén kiépítendő Megacharger állomások 30 perc alatt 640 kilométerre elegendő energiával töltik fel az akkumulátort.
Ez alapján mind az üzemeltetők, mind a járművezetők számára igazán vonzó alternatívát jelent a legkorábban két év múlva gyártásba kerülő Tesla nyerges vontató. Készülhetünk a jövőre? Felkészültünk a jövőre?

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu

 





Megosztom másokkal

Díjnyertes telematika

Egyre nagyobb szerepet kapnak a hatékony és biztonságos járműüzemeltetésben a pótkocsikhoz kapcsolódó telematikai megoldások is. A hazánkban a Delta-Truck Kft. által képviselt Kögel márka saját rendszere, a Kögel Telematics szerezte meg az ezüstérmet a pótkocsik és felépítmények kategóriájában a 2024-es Német Telematikai Díj odaítélésekor.

Látványos jelen, izgalmas jövő

Megérkezett a Ford Trucks legújabb limitált kiadása, az egyedi külső-belső megjelenésű és gazdag felszereltségű F-MAX Select nyerges vontató. A látványos modell mellé a gyártó további izgalmas híreket is szállított, mégpedig a hidrogénüzemű belső égésű motor és a tisztán elektromos NextETRUCK tehergépkocsi fejlesztéséről.

Stabil háttér a fejlődéshez

Egyre jelentősebb a Delta-Truck Kft. és a Viarent Kft. nemzetközi terjeszkedése, ami elengedhetetlenné tette a cégcsoport üzleti folyamatainak optimalizálását, standardizálását és korszerűsítését a hatékonyabb működés érdekében. Ezért a két cég megállapodott az SAP Hungary Kft.-vel egy vállalatirányítási és egy értékesítéstámogatási rendszer bevezetéséről.

Bátyja nyomdokaiba lép

Bemutatta a Ford Trucks a korábbi típusnév miatt a mai napig általában Cargo néven emlegetett járműsorozatának utódját. A felépítményezhető fülke-alvázas, építőipari és nyerges vontató kivitelben is készülő vadonatúj F-Line a formatervtől a kényelmen, a vezetéstámogató rendszereken és a hálózatba kapcsolhatóságon át a hajtásláncig jelentős előrelépést mutat elődjéhez képest. Ezáltal a sikeres F-Max zászlóshajó méltó kistestvére.