Velünk könnyű megfelelni
Hamarosan jóformán minden haszonjárműbe kötelező lesz az okostachográfok legújabb nemzedékét beépíteni. Ennek apropóján a Ford Trucks kényelmes és átlátható csomagajánlatokkal segíti a törvényi megfelelést. Az ezzel megtakarított időt egy kis történelmi visszapillantásra használhatjuk fel.
Talán nem is gondoltuk volna, pedig a menetíró idősebb a legeleső teherautóknál is. Elsőként a vasúton jelent meg a XIX. század közepén, ott a késések dokumentálására használták. Érdekes történelmi adalék, hogy Carl Maria von Weber – a romantika korának kiemelkedő zeneszerzője – fia, Max Maria von Weber volt az, aki a német vasút egyik úttörő alakjaként bevezette a menetírót. Vívmányai közé tartozott még a mozdonyok sebességmérője és fedett vezetőállása, valamint a német vasúti alkalmazottak jellegzetes vörös sapkája is tőle származik, róla kapta a nevét. Sőt, a vasúti sorompó is hozzá köthető, vagyis a közlekedésbiztonságért is tett, ami a menetírónak egyik fontos küldetése a haszonjárművekben.
A teherautókba a huszadik század első felében talált utat a berendezés, értelemszerűen akkor, amikor a kifejezetten e célra tervezett típusok is egyre nagyobb teret hódítottak maguknak. Az 1923-as Autorex készülék dr. Herbert Kienzle nevéhez fűződik, a három évvel később bemutatott Autograph már nem csupán a menet- és állásidőt rögzítette, hanem a megtett távolságot is. A sebesség feljegyzése is gyorsan bekerült a berendezések kelléktárába, az 1927-es TCO 1 típus már rendelkezett e képességgel is. A következő évtized végére a németországi különjárati buszokon már kötelezővé is tették a menetíró használatát, míg a teherautók esetében az ötvenes évektől kezdték megkövetelni a beépítését.
A bemutatása óta eltelt több mint egy évszadban a tachográf hitelesített mérőeszközzé lépett elő. Míg kezdetben viaszos papírba véste az értékeket, addig ma már belső memóriába és csipkártyára írja ki azokat. Eleinte egy külön oszlopon álló hatalmas óraszerkezet volt, amely előbb a sebességmérőbe költözött be, majd az ezredforduló környékén összezsugorodott egyetlen egy DIN-méretűre. Ekkor még mindig papírkorongra rajzolta a menetadatokat, azonban a tisztán digitális korszak is elkezdődött a kétezres évek első évtizedének közepén.
Bár már jó ideje feladta a tisztán mechanikus működést, belsejét elektronikus áramkörök alkotják már a nyolcvanas évektől, igazából a papírkorong elhagyását követően beszélhetünk a mai, modern tachográfokokról. Ám azóta is több mint négy nemzedéke született meg, amelyek tudása egyre bővült és egyre több eszközzel igyekeztek megelőzni a visszaéléseket. A vezetési és pihenőidőkön túl ma már hitelesített GPS-jelek alapján rögzítik a jármű pozícióját a munkavégzés kezdetén és végén, a határátlépések során, be- vagy kirakodáskor, sőt a vezetés minden harmadik órájában is. Ezek a munkaidő elszámolása mellett a bérszámfejtéskor is fontos információk lehetnek, hiszen az egyes országokban eltérő szabályok vonatkoznak erre is.
A menetírók legújabb nemzedéke a második generációs intelligens tachográf második verziója (DTCO 4.1), amely 2023 augusztusa óta minden újonnan forgalomba helyezett 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó jármű esetében kötelező. Éppen ezért minden tavaly nyár vége óta üzembe helyezett Ford Trucks teherautó fedélzetén is már ilyen berendezést találunk. Azonban ennél is tovább mentek a törvényalkotók, hiszen a 4.1 készülékeket fokozatosan egyre több, már forgalomban lévő járműben előírják! Az idei év végéig, 2024. december 31-ig minden olyan, nemzetközi forgalomban közlekedő és 3,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járműben kötelező lecserélni a tachográfot, amelyben eddig analóg vagy nem intelligens digitális tachográf (1.0, 2,0 vagy 3.0 verziójú) készülék rögzíti az adatokat.
A következő nyártól, 2025. augusztus 18-tól pedig már minden járműben le kell majd cserélni az intelligens tachográfok első verzióját (4.0) is a legújabb, a második generáció második verziójához tartozó (DTCO 4.1) berendezésre, amennyiben a haszonjárművet határon átnyúló forgalomban használják. Ez érintheti a Ford Trucks ügyfeleit is, hiszen a tavaly nyár előtt forgalomba helyezett teherautókat még valamelyik korábbi digitális verzióval látták el eredetileg. Amennyiben tehát országhatáron átnyúló forgalomban közlekedik ilyen járművel, még a határidő, azaz jövő nyár előtt jelentkezzen cserére a Ford Trucks valamelyik márkaszervizében! A 4.1 verzióra vonatkozó kötelezettséget amúgy ezután lefelé is kiterjesztik. Ennek értemében 2026. július 1-jétől már minden 2,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó, határokat átlépő forgalomban közlekedő haszonjármű esetében kötelező lesz a legújabb okostachográf.
Mindannyiunk közös érdekét, a közlekedésbiztonságot szolgálja ez, hiszen a vezetési és pihenőidők be nem tartásából minden évben sok baleset keletkezik. A negyventonnás szerelvények tömege miatt ezek jellemzően súlyos sérüléseket, akár halált is okozhatnak, nem ritkák a vétlen sérültek, áldozatok. Ezenkívül természetesen az iparág egységes szabályozását, az egyenlő versenyfeltételeket is biztosítják a legújabb tachográfok, hiszen fejlett eszközökkel és megoldásokkal igyekeznek meggátolni a manipulációt.
Azért, hogy Ford Trucks teherautója megfeleljen az új előírásoknak komplett csomagokat kínálunk a tachográfcserére. Áraink minden költséget egyben tartalmaznak, rejtett vagy utólagos költségek nélkül, így pontosan tudhatja, mire számíthat a legújabb okostachográf beépítése kapcsán. Az ajánlat pontos részleteinek megismeréséért és időpontfoglalásért forduljon kollégáinkon a lenti elérhetőségeken! Most már azt is elárulhatjuk, hogy nem véletlenül emlegettük amúgy a Kienzle márkát, hiszen az ma a VDO márkanév alá tartozik, amely 2008 óta a Continental járműipari beszállító tulajdona, s így a legtöbb haszonjárműben gyári beépítésű készülékként találkozunk ezekkel.