Törökországi tehergépkocsi gyártás európai színvonalon

Tetőtől talpig új fejlesztésű nyerges vontatójával a Ford Trucks elnyerte Európa legrangosabb szakmai kitüntetését, az Év Tehergépkocsija díjat. Nem ok nélkül, ugyanis az F-Max minden tekintetben óriásit lépett előre elődjéhez képest, így felnőtt európai vetélytársaihoz.

Közzétéve:

Habár a Ford Trucks eddigi piacai mellett Európát veszi célba az F-Max, neve a legnépszerűbb amerikai gépkocsikra, a Ford F-sorozatú pickupokra utal. Mindenesetre a siker érdekében a nyerges vontató 233 prototípusát a Ford Otosan ötszáz szakembere öt éven keresztül tesztelte négy földrész 11 országában. Ennek során az F-Max több mint 15 ezer órát töltött laboratóriumi vizsgálatokon, míg közúton ötmillió kilométeren tesztelték.

Tágas és otthonos

Első pillantásra látszik, hogy a normál és mega kivitelben is készülő F-Max típust az európai hosszú távú fuvarozás igényeinek megfelelően tervezték. A 3915 milliméter magas jármű 2,52 méter széles fülkéjében a motorsátor csupán 90 milliméter magas, a belmagasság pedig innen mérve 2160 milliméter. Pontosan ugyanilyen hosszú az alsó fekhely, amely 700-800 milliméter széles, így a termetesebb gépkocsivezetők sem panaszkodhatnak a belsőtér méreteire és kényelmére. Tárolóhelyekből sincs hiány, a hűtő 38 literes, a szélvédő feletti rekeszek összesen 225 liternyi holmit nyelhetnek el, a hátfal lenyílói tárolói pedig 105 liternyit. A felső fekhely még így is 90 fokos szögben felhajtható, ami jó hatással van a térérzetre. Praktikus, hogy a fekhely alatti tárolók kívülről is jól hozzáférhetők, a fellépők pedig a mélyre nyúló ajtók jó szigetelésének köszönhetően mindig szárazak és tiszták maradnak. Továbbá a gyártó szerint nagyon alacsony a belsőtér zajszintje és kiváló a fülke torziós merevsége.

Korszerű vezetőállás

A járművezetői munkahelyet is a mai kor elvárásainak megfelelően alakították ki. A lélegző anyagú kárpittal bevont vezetőülés 260 milliméterrel állítható hosszirányban, míg a bőrbevonatú kormánykerék gombjaival számos funkció kényelmesen kezelhető. Többek között innen lehet a műszerpanel nyolccolos, színes kijelzőjének bőséges menüjében is navigálni, amely például a gumiabroncsok nyomásának, a tengelyterhelési adatoknak, a rugalmas szervizintervallumnak és a vezetési stílus kiértékelésének a megjelenítésére is alkalmas, valamint innen programozható be az álló helyzeti fűtés is. A középkonzolra pedig egy 7,2 colos, színes, érintőképernyős multimédia-rendszer kerülhet, amely többek között állandó internetkapcsolatot, Bluetooth-os telefontársítást és Apple CarPlay alkalmazást nyújt. Míg a ConnecTruck rendszer a hálózatba kapcsolhatóság révén távdiagnosztikát, online szoftverfrissítést, az üzemelési körülmények regisztrálását, adattovábbítást harmadik félnek, valamint korszerű flottakezelést tesz lehetővé.

Sokrétű vezetőtámogatás

Mindemellett a sofőrt olyan korszerű megoldások segítik a vezetésben, mint a domborzathoz a GPS-adatok alapján előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés (Max Cruise), az adaptív sebességtartó automatika, az automatikus vészfékrendszer, a visszagurulás-gátló, a sávelhagyásra figyelmeztetés és az elektronikus menetstabilizáló. Szériafelszerelés az eső- és fényérzékelő, míg extrafelszerelésként LED-es fényszórók, a manőverezést megkönnyítő lámpák, LED-es nappali menetvilágítás és motoros fülkebillentés rendelhető. Ezenkívül automatikus légkondicionáló és kávéfőző is rendelkezésre áll.

Hatékony hajtáslánc

A hajtáslánc szintén versenyképes az európai piacon. Hiszen a saját fejlesztésű, soros, hathengeres, 12,7 literes, változó geometriájú turbófeltöltővel ellátott, Euro VI-os Ford Ecotorq dízelmotor legnagyobb teljesítménye ötszáz lóerő, míg maximális forgatónyomatéka 2500 newtonméter, amely az 1000-1450-es percenkénti fordulatszám-tartományban érhető el. Üzemanyag-hatékonyságát többek között igényvezérelt hűtőfolyadék-szivattyú és levegősűrítő fokozza. A 12 fokozatú, automatizált ZF sebességváltó pedig Eco és Power üzemmódot, valamint szabadon gurító funkciót is kínál. Ezenkívül a fülke áramvonalas kialakítása is hozzájárult ahhoz, hogy az üzemanyag-fogyasztás hat százalékkal csökkent az elődhöz képest. Szintén a gazdaságos üzemelést segíti elő, hogy a dekompressziós motorfék legnagyobb teljesítménye eléri a tekintélyes 400 kilowattot, sőt, 600 kilowattos retarder is rendelhető, a szervizintervallum rugalmas, valamint hét százalékkal csökkentek a típus karbantartási költségei.

Mindemellett a fotókon is jól látható, hogy a Ford Trucks F-Max a dizájn terén is a legkorszerűbb színvonalat képviseli. Kívül-belül vonzó megjelenéssel és igényes megoldásokkal igyekszik az európai prémiumjárművekhez szokott gépkocsivezetőknek is a kedvében járni.

 





Megosztom másokkal

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

A név kötelez

Főként az alumínium billencsek mestereként ismerhetjük a Benalu márkát. Az alapítók – Hubert Pora és Dominique Bonduelle urak – már a cég nevével is erre utaltak, amikor a francia bennes (billencs) és az alumínium szavak összetételével jegyezték be cégüket 1967-ben.

Gördülékeny elemcsere

Habár nem nevezhető új koncepciónak, mindeddig senkinek sem sikerült széles körben megvalósítania az elektromos haszonjárművek akkumulátorcserélő rendszerét. Eddig, ugyanis az Isuzu egy olyan koncepciót mutatott be, ami akár működőképes is lehet!

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.