Hibridesítés egyedülálló megoldásokkal

Európa legnépszerűbb városi autóbusza, a Mercedes-Benz Citaro nemrég hibrid változatban is bemutatkozott. Ráadásul a hibrid hajtást egy moduláris rendszerben a városi buszok igen széles skálájához kínálja a csillagos gyártó.

Közzétéve:

Természetesen a Citaro hibrid hajtásrendszerének is a villanymotor a lelke. A mechanikusan igen masszív szinkron villanymotor a belső égésű motor és az automatikus sebességváltó között helyezkedik el, legnagyobb teljesítménye 14 kilowatt, míg legnagyobb nyomatéka 220 newtonméter. A villanymotor jelentősen segíti a belső égésű motor munkáját nagy teljesítményigény esetén, például elinduláskor, azonban nem növeli a legnagyobb rendszerteljesítményt, ezáltal a jármű teljesítmény- és nyomatékadatai változatlanok a normál dízel modellekéhez képest.

A fékezéskor vagy lejtmenetben visszatáplált energiát két modul tárolja a Citaro tetejének hátsó részén, amelyek egyenként 16, a szuperkondenzátorok családjába tartozó, duplarétegű kondenzátort tartalmaznak. A szuperkondenzátorok előnyei az akkumulátorokkal szemben, hogy nagyon sok töltési ciklust kibírnak, sokkal gyorsabban feltölthetők és kisüthetők, valamint jól ellenállnak a nagy teljesítménycsúcsoknak, vagyis ideálisak a városi buszokhoz. A két modul együttes kapacitása két amperóra. A hibrid Citaro másik sajátossága és előnye, hogy nagyfeszültségű hálózat helyett 48 voltos elektromos rendszerrel működik.

A csillagos városi busz hibrid hajtásrendszere tehát igen kompakt elemekből áll, ezáltal a jármű külső megjelenése és üléskapacitása egyaránt változatlan maradt a hagyományos dízelüzemű modellekéhez képest. A saját tömegét is csak 156 kilogrammal gyarapítják a plusz berendezések. Ezáltal a dízel-elektromos hibrid Citaro szóló változata akár 105, míg csuklós kivitele 159 utast is szállíthat.

A Mercedes-Benz hibrid hajtásrendszerének további különlegessége, hogy opcióként a Citaro szinte összes modelljéhez rendelkezésre áll, legyen szó a soros, hathengeres, OM 936 motor fekvő vagy álló beépítéséről. Ezáltal a kompakt Citaro K, a csuklós Citaro G, valamint az alacsonybelépésű Citaro LE is rendelhető hibridként. Sőt, a hibrid hajtás a gázüzemű modellekhez is választható, ami környezetvédelmi szempontból még vonzóbb megoldás. Jelenleg csupán két modell nem rendelhető hibrid hajtáslánccal, az OM 470 dízelmotorral szerelt buszok, valamint a nagy utaskapacitású CapaCity, amelyek esetében a gyártó nem tudott még helyet biztosítani a plusz részegységek számára.

A hibridekkel együtt újdonságként mutatkozott be az Intelligent Eco Streering, vagyis az elektrohidraulikus kormánymű is. Míg a hagyományos, hidraulikus kormányrásegítők folyamatosan dolgoznak, addig az elektrohidraulikus rendszer igény szerint működik, vagyis csak akkor, amikor a vezető elfordítja a kormánykereket. Ezáltal jóval kisebb az energiafelhasználása. Mindezek eredményeként a hibrid Citaro autóbuszokkal akár 8,5 százalékkal is csökkenthető az átlagos üzemanyag-fogyasztás és ennek megfelelően a károsanyag-kibocsátás.

 

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu





Megosztom másokkal

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról kérdeztük Gőgh Ferenc cégvezetőt.

Ideális választás

Munkába állt az első magyarországi Ford Trucks F-Line nyerges vontató. A hajdúböszörményi ifj. Nagy-Timpanon Bt. pontosan olyan alkalmazási profillal üzemelteti majd a járművet, amilyenre ezt a vadonatúj típust tervezték. A narancssárga vontató ugyanis egy nyitott platós, illetve egy billenőteknős félpótkocsival felváltva belföldi rövid távú építőipari fuvarozást végez majd.

A Ford Trucks újabb mérföldkőhöz érkezett

Fokozatosan közelítve egyik fő célkítűzése, a karbonsemlegesség felé, a Ford Trucks újabb jelentős projektet írt alá a fenntartható szállítmányozási technológiák terén. Miután tavaly működésbe hozta az egyhengeres hidrogénhajtású motorját, a Ford Trucks most először sikerrel beindította a többhengeres hidrogénhajtású H2-Ecotorq motort is.

A Ford Trucks folytatja az erőteljes terjeszkedést Európában

A holland piacra való belépéssel a Ford Trucks teljessé teszi Benelux-államok-beli terjeszkedését Globális terjeszkedése következő állomásaként a Ford Trucks belépett Hollandiába, meghódítva ezzel Európa egyik kulcsfontosságú piacát. A csatlakoztathatósági technológiának köszönhetően megkülönböztetett helyet elfoglaló F-MAX és az új F-LINE sorozat járműveivel a Ford Trucks hatékony és vadonatúj technológiákra épülő megoldásokat kínál a kiterjedt holland vevőkör … Continued

Három évtizednyi siker

Idén ünnepli harmincéves jubileumát a haszonjárműbérlési piac élenjáró szereplője, a VIARENT Kft. A cég úttörőként teremtette meg ezt a szolgáltatást hazánkban, és folyamatos innovációival azóta is meghatározó ezen a területen, immár nemzetközi szinten is. Ebből a jeles alkalomból beszélgettünk Stefkó Péterrel, a Delta-Truck cégcsoport vezetőjével a VIARENT szolgáltatásairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről.