Ezzel remekeltek a csehek

Egy igazi különlegesség tűnt fel idén a Dakar-ralin, méghozzá igen sikeres eredményt elérve. A Praga V4S DKR versenykamion ráadásul egy másik legendás cseh tehergépkocsi-gyártó, a Tatra hírnevét is öregbíti.

Közzétéve:

Bizonyára sokan emlékeznek még a rövid, keskeny csőrrel ellátott, jellegzetesen visító hangú, kiváló terepjáró képességű, 6×6-os, portáltengelyes, eredetileg katonai alkalmazásra tervezett Praga V3S tehergépkocsikra, hiszen hazánkban is szép számban előfordultak szennyvízszállítóként, autódaruként vagy műhelykocsiként. Nos, ezeknek állít emléket a világ legkeményebb terepraliversenyén idén rajthoz állt Praga V4S DKR modell. Ám leginkább csak a nevével teszi ezt, műszaki alapja ugyanis az InstaForex Loprais Team nevű csapat tavalyi Tatra Jamal versenykamionja.

Újjászületett versenykamion

A csapat a Praga V4S DKR megépítésekor megtartotta a Tatra legendás, jól bevált központi csővázát és lengőtengelyes, független felfüggesztéseit, hiszen ez a konstrukció évtizedek óta bizonyít civil alkalmazásokban és nehéz terepversenyeken egyaránt. Elvégre a Tatra a hat győzelmével a második legsikeresebb tehergépkocsi-márka a Dakar-rali több mint negyvenéves történelmében. A kopřivnicei gyártó sajátos megoldása ugyanis nemcsak rendkívül robusztus felépítést, hanem alacsony tömegközéppontjával és a futómű kisebb rugózatlan tömegével versenytempóban is kiváló viselkedést biztosít. Továbbá megtartották a Tatra 815 fülkéjét is. A kissé problémás Caterpillar motort viszont kicserélték egy körülbelül 4100 newtonméter nyomaték kifejtésére képes IVECO erőforrásra, a kézi váltót pedig egy Allison automatikus váltóra. Ezzel egy csapásra megszűntek a tengelykapcsoló-problémák is, ráadásul az automata nagy mértékben tehermentesíti a pilótát verseny közben. Az új hajtáslánc mellett pedig az új felépítmény is hozzájárult ahhoz, hogy még alacsonyabbra kerüljön a jármű tömegközéppontja.

Nagymúltú csapat

A jól felkészített versenykamion mögött egy kétségkívül igen tapasztalt csapat áll. A pilóta a negyvenéves Aleš Loprais, vagyis a legendás, hatszoros Dakar-győztes Karel Loprais unokaöccse. A tehetséges versenyző 2006-ban kezdte a dakaros karrierjét nagybátyja mellett a navigátori ülésben, majd a következő szezonban már a volán mögött ülve megszerezte a Dakar-rali összesített harmadik helyezését. Következő jelentős sikereként 2011-ben a dobogó legfelső fokára állhatott a Selyemút-ralin. Idén pedig a Pragával két szakaszon is a harmadik helyen végzett, míg a közel 7900 kilométeres versenytávot teljesítve az összesített hetedik helyen ért célba. Ez különösen szép eredmény annak tükrében, hogy nem gyári csapatként indultak.

Jön tehergépkocsi is?

A hírnév pedig az utóbbi időben reneszánszát élő Pragának is jól jön. Habár tehergépkocsit több mint tíz éve nem gyártanak, kínálatukban a profi versenygokartoktól a Praga R1R szupersportautón és annak versenykivitelein át a légcsavaros, egymotoros Praga Alfa repülőgépig számos izgalmas termék megtalálható. Lehet, hogy éppen a dakaros sikerek kapcsán a teherautó-gyártáshoz is visszatér a patinás cseh vállalat?

 

 





Megosztom másokkal

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról kérdeztük Gőgh Ferenc cégvezetőt.

Ideális választás

Munkába állt az első magyarországi Ford Trucks F-Line nyerges vontató. A hajdúböszörményi ifj. Nagy-Timpanon Bt. pontosan olyan alkalmazási profillal üzemelteti majd a járművet, amilyenre ezt a vadonatúj típust tervezték. A narancssárga vontató ugyanis egy nyitott platós, illetve egy billenőteknős félpótkocsival felváltva belföldi rövid távú építőipari fuvarozást végez majd.

A Ford Trucks újabb mérföldkőhöz érkezett

Fokozatosan közelítve egyik fő célkítűzése, a karbonsemlegesség felé, a Ford Trucks újabb jelentős projektet írt alá a fenntartható szállítmányozási technológiák terén. Miután tavaly működésbe hozta az egyhengeres hidrogénhajtású motorját, a Ford Trucks most először sikerrel beindította a többhengeres hidrogénhajtású H2-Ecotorq motort is.

A Ford Trucks folytatja az erőteljes terjeszkedést Európában

A holland piacra való belépéssel a Ford Trucks teljessé teszi Benelux-államok-beli terjeszkedését Globális terjeszkedése következő állomásaként a Ford Trucks belépett Hollandiába, meghódítva ezzel Európa egyik kulcsfontosságú piacát. A csatlakoztathatósági technológiának köszönhetően megkülönböztetett helyet elfoglaló F-MAX és az új F-LINE sorozat járműveivel a Ford Trucks hatékony és vadonatúj technológiákra épülő megoldásokat kínál a kiterjedt holland vevőkör … Continued

Három évtizednyi siker

Idén ünnepli harmincéves jubileumát a haszonjárműbérlési piac élenjáró szereplője, a VIARENT Kft. A cég úttörőként teremtette meg ezt a szolgáltatást hazánkban, és folyamatos innovációival azóta is meghatározó ezen a területen, immár nemzetközi szinten is. Ebből a jeles alkalomból beszélgettünk Stefkó Péterrel, a Delta-Truck cégcsoport vezetőjével a VIARENT szolgáltatásairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről.