Egyre közelebb az önvezető tehergépkocsikhoz

Gőzerővel dolgozik a Daimler Trucks (is) az önvezető tehergépkocsik kifejlesztésén. Ennek újabb fontos állomásaként a cégcsoport az amerikai leányvállalata, a Freightliner közreműködésével még több közúti szakaszra kiterjesztette új generációs, négyes szintű önvezető rendszerének a tesztelését Virginia államban. Ezáltal a fejlesztők még több tapasztalatot szerezhetnek a valós körülmények közötti működésről.

Szinte már közhellyé vált a tehergépkocsivezető-hiány világméretű problémája, amelyen még a koronavírus-járvány is csak átmenetileg enyhít egy kicsit. Ugyanakkor az elemzések a közúti áruszállítás iránti igény jelentős növekedését vetítik előre az elkövetkező évtizedekben. Például az Amerikai Egyesült Államok közlekedési statisztikai hivatalának előrejelzései szerint a következő 25 évben közel duplájára bővül a közúti fuvarozás tonnakilométerben megadott teljesítménye. Emiatt a piaci szereplők egyre erősebb igényt mutatnak az önvezető tehergépkocsik iránt.

Élen járnak

A Daimler Trucks elsők között ismerte fel ezt az igényt, illetve lehetőséget, így már 2014-ben bemutatta a világ első önvezető nehéz-teherautóját, a Mercedes-Benz Future Truck 2025 nevű tanulmányjárművet. Egy évvel később pedig a Daimler Truck North America vállalat Freightliner Inspiration Truck kísérleti szerelvénye elsőként kapott engedélyt, hogy az önvezetés működését közúti forgalomban is bemutassák Nevada autópályáin. A cégcsoport sorozatgyártású termékei közül ma már a Mercedes-Benz Actros, a Freightliner Cascadia és a FUSO Super Great típus is rendelhető a kettes szintű önvezetéshez szükséges megoldásokkal. Ezek az Európában kötelező adaptív sebességtartó automatika és automatikus vészfékrendszer mellett az aktív sávtartás és az oldalsó holttérfigyelés.

Cél a négyes szint

Azonban a négyes szintű önvezetés egy meglehetősen bonyolult funkció, ezért ennek kifejlesztéséhez a Daimler Trucks együttműködésbe kezdett az önvezető szoftverek terén igen elismert Torc Robotics vállalattal. Először is az önvezető tehergépkocsik közúti teszteléséhez igen átfogó és alapos kiértékelési eljárásokat, valamint biztonsági előírásokat dolgoztak ki közösen, például a kísérleti nyerges vontatót párhuzamos rendszerekkel látták el. A közúti tesztelést tavaly év elején kezdték meg Virginia délnyugati részén egy kamerákkal, radarokkal és lézeres távolságérzékelőkkel bőségesen felszerelt Freightliner Cascadia tesztszerelvénnyel. A forgalomban mindig ketten is ülnek a fülkében. Jobb oldalon egy mérnök, aki a Torc Robotics által kifejlesztett négyes szintű önvezető rendszer, az Asimov működését felügyeli. Míg a volán mögött egy jól képzett tesztpilóta, aki inkább csak megfigyelő szerepet tölt be, hogy szükség esetén azonnal beavatkozhasson. Ez már csak azért is fontos, hogy a közlekedés többi résztvevője ne ijedjen meg egy ilyen hatalmas, gépkocsivezető nélküli jármű láttán. A biztonságot maximálisan szem előtt tartó munkának köszönhetően még egyetlen balesetnek sem volt részese az önvezető szerelvény, pedig esőben, hóban, ködben és éjszaka is szakadatlanul járja a városokat, illetve az autópályákat.

Újabb mérföldkő

Ezen az irányon tovább haladva a Daimler Trucks és a Torc Robotics közös csapata idén év elején újabb útvonalak elektronikus feltérképezésével végzett, hogy ezekre is kiterjeszthesse a közúti teszteket. Így a fejlesztők még több valós forgalmi helyzetről gyűjthetnek adatokat. A kísérleti szerelvényt pedig már az önvezető rendszer szoftverének új generációja irányítja. A műszaki fejlődés tehát igen bíztató az önvezetés terén, ám ez önmagában kevés a piaci bevezetéshez. A pontos jogszabályi háttér megteremtésére, sok etikai kérdés és felelősségi kör tisztázására, széles körű társadalmi elfogadásra, valamint a gépkocsivezetők és az üzemeltetők elkötelezett szerepvállalására is szükség van. Ezek pedig minden bizonnyal lassabb folyamatok lesznek, mint maga a műszaki fejlesztés.

  • 1 szavazat2 szavazat3 szavazat4 szavazat5 szavazat (Nincs szavazat) -
    Loading...