Bepillantás a haszonjárművek jövőjébe

Villamosítás, hálózatba kapcsolhatóság és önvezetés – elsősorban ezek a területek határozzák meg mostanság az egyik legjelentősebb és leginnovatívabb járműipari beszállító, a Bosch fejlesztéseit. A legutóbbi hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon bemutatott újdonságok jól előrevetítik, hogy milyen megoldásokra számíthatunk a közeljövő sorozatgyártású kishaszonjárműveiben, teherautóiban és autóbuszaiban. 

Közzétéve:

Habár egyre erőteljesebb az alternatív hajtási módok térnyerése a járműiparban, a haszonjárművek körében még hosszú évekig a dízelmotor marad az uralkodó megoldás. Ezért a Bosch fejlesztői nem szorítják háttérbe a dízeltechnológiát sem. Egyik legfontosabb újdonságuk a Denoxtronic 2.2 evo nevű AdBlue-adagoló rendszer, amely rugalmasan konfigurálható és üzemanyag-megtakarítást is eredményez. Míg a változó szállítókapacitású olajszivattyú akár egy százalékot is lefaraghat a gázolajfogyasztásból. A Bosch a földgázüzemű motorokhoz is sok korszerű részegységet kínál.

 

Elektromos hajtási megoldások haszonjárműveknek

Ezek mellett persze több elektromos hajtási megoldást is bemutatott a neves technológiai beszállító. Villamosított pótkocsitengelyének lényege, hogy a ráépített villanymotor a fékezési energiát visszatáplálja egy nagyfeszültségű akkumulátorba, majd ez például a hűtőaggregát működtetésére vagy az elindulás megkönnyítésére hasznosítható. Így akár évi kilencezer liter gázolaj is megtakarítható járművenként. A tengelyhez invertert és vezérlőelektronikát is kínál a Bosch. Az eCityTruck pedig az elektromos hajtásláncok új moduláris rendszere legfeljebb 7,5 tonna össztömegű kishaszonjárművekhez. Ennél a villanymotort és a teljesítményelektronikát egy egység foglalja magában, így kevesebb alkatrészre van szükség. Míg az intelligens hőmenedzsment az akkumulátoron belüli optimális hőmérsékletelosztás segítségével akár 25 százalékkal is kibővítheti a hatótávolságot. Sőt, egy 48 voltos, 63 newtonméter legnagyobb nyomatékú hajtáslánccal ellátott tehertriciklit is felvonultatott a gyártó.

Digitális technológiák haszonjárművek számára

Még az idén sorozatgyártásba kerülnek a digitális oldalsó visszapillantó tükrök, amelyeknél a hagyományos tükröket kamerák helyettesítik, ezek képe pedig az utastérbe épített képernyőkön tekinthető meg. Míg az EasyFit nevű rendszer révén a tehergépkocsik utólag is felszerelhetők a járműről és a környezetéről madártávlati képet nyújtó kamerákkal. Ezenkívül digitális műszerpanelt is kínál a Bosch, amely a navigációtól az éjjellátó berendezés képéig számos hasznos információt megjeleníthet. A digitálisan kezelhető járműkulcsok lényege pedig az, hogy az üzemeltetők egy okostelefonos alkalmazáson keresztül biztosíthatnak hozzáférést a gépkocsivezetőknek a flotta járműveihez.

 

Az önvezetés előfutárai

Korszerű vezetéstámogató rendszerekben sem volt hiány a Bosch standján. A radaros oldalsó holttérfigyelő, a sávtartást aktívan segítő rendszer és az oldalszélsegéd egyre több haszonjárműben jelenik meg. Utóbbiak működéséhez pedig a Bosch Servotwin elektrohidraulikus kormányrásegítés is szükséges. Míg a három vagy több tengellyel ellátott járművek hátsó tengelyének elektronikus vezérlésű kormányzása (eRAS) a fordulási kör átmérőjét és az abroncskopást egyaránt csökkenti.

Szórakoztató autóbuszok

A Bosch fejlesztői azt is célul tűzték ki, hogy a távolsági buszok utasterét szórakoztatóközponttá alakítsák. Az új Coach szórakoztatóberendezés korszerű multimédiás és hálózatba kapcsolhatósági technológiákat alkalmaz ehhez. A nagyfelbontású képernyőktől a központi fejegységig a rendszer minden eleme Ethernet AVB-vel kapcsolódik egymáshoz, míg a Coach fejegységen a járművezető egy pillantással áttekintheti az összes lényeges információt. Az érintőképernyős, hangvezérléssel is működtethető berendezés navigációt és okostelefon-társítást is kínál.

 

Felhős szolgáltatások

Természetesen nem az időjárásról van szó, hanem egy új hálózatba kapcsolhatósági platformról, amelyet olyan felhő alapú szolgáltatásokhoz fejlesztettek ki, mint a megelőző jellegű távdiagnosztika vagy a távolból végrehajtható szoftverfrissítés. Az útvonalhoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés működéséhez szükséges elektronikus horizontot is továbbfejlesztette a Bosch. Így a program már azt is figyeli, hogy az elektronikus térkép adatai megegyeznek-e a valósággal. Eltérés esetén korrigálja a saját adatbázisát, valamint ezt a felhőn keresztül a többi haszonjárművel is megosztja.

Míg a Bosch Transport Data Logger átláthatóvá teszi az ellátási láncot azáltal, hogy a raktérben elhelyezett dobozka érzékelői mérik a hőmérsékletet, a páratartalmat, a dőlésszöget és az ütődéseket a szállítás során. A normálistól eltérő érték észlelésekor az alkalmazás riasztást küld a megfelelő személyeknek.

 

 

 

 

 

 

 

Mindebből jól látszik, hogy a Bosch a legkisebb teherhordóktól a legnagyobb tehergépkocsikon át az autóbuszokig minden haszonjármű-kategória számára igen változatos innovációkat kínál, amelyek elősegítik a fenntarthatóbb áru- és személyfuvarozás megteremtését.





Megosztom másokkal

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról kérdeztük Gőgh Ferenc cégvezetőt.

Ideális választás

Munkába állt az első magyarországi Ford Trucks F-Line nyerges vontató. A hajdúböszörményi ifj. Nagy-Timpanon Bt. pontosan olyan alkalmazási profillal üzemelteti majd a járművet, amilyenre ezt a vadonatúj típust tervezték. A narancssárga vontató ugyanis egy nyitott platós, illetve egy billenőteknős félpótkocsival felváltva belföldi rövid távú építőipari fuvarozást végez majd.

A Ford Trucks újabb mérföldkőhöz érkezett

Fokozatosan közelítve egyik fő célkítűzése, a karbonsemlegesség felé, a Ford Trucks újabb jelentős projektet írt alá a fenntartható szállítmányozási technológiák terén. Miután tavaly működésbe hozta az egyhengeres hidrogénhajtású motorját, a Ford Trucks most először sikerrel beindította a többhengeres hidrogénhajtású H2-Ecotorq motort is.

A Ford Trucks folytatja az erőteljes terjeszkedést Európában

A holland piacra való belépéssel a Ford Trucks teljessé teszi Benelux-államok-beli terjeszkedését Globális terjeszkedése következő állomásaként a Ford Trucks belépett Hollandiába, meghódítva ezzel Európa egyik kulcsfontosságú piacát. A csatlakoztathatósági technológiának köszönhetően megkülönböztetett helyet elfoglaló F-MAX és az új F-LINE sorozat járműveivel a Ford Trucks hatékony és vadonatúj technológiákra épülő megoldásokat kínál a kiterjedt holland vevőkör … Continued

Három évtizednyi siker

Idén ünnepli harmincéves jubileumát a haszonjárműbérlési piac élenjáró szereplője, a VIARENT Kft. A cég úttörőként teremtette meg ezt a szolgáltatást hazánkban, és folyamatos innovációival azóta is meghatározó ezen a területen, immár nemzetközi szinten is. Ebből a jeles alkalomból beszélgettünk Stefkó Péterrel, a Delta-Truck cégcsoport vezetőjével a VIARENT szolgáltatásairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről.