Bepillantás a haszonjárművek jövőjébe

Villamosítás, hálózatba kapcsolhatóság és önvezetés – elsősorban ezek a területek határozzák meg mostanság az egyik legjelentősebb és leginnovatívabb járműipari beszállító, a Bosch fejlesztéseit. A legutóbbi hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon bemutatott újdonságok jól előrevetítik, hogy milyen megoldásokra számíthatunk a közeljövő sorozatgyártású kishaszonjárműveiben, teherautóiban és autóbuszaiban. 

Közzétéve:

Habár egyre erőteljesebb az alternatív hajtási módok térnyerése a járműiparban, a haszonjárművek körében még hosszú évekig a dízelmotor marad az uralkodó megoldás. Ezért a Bosch fejlesztői nem szorítják háttérbe a dízeltechnológiát sem. Egyik legfontosabb újdonságuk a Denoxtronic 2.2 evo nevű AdBlue-adagoló rendszer, amely rugalmasan konfigurálható és üzemanyag-megtakarítást is eredményez. Míg a változó szállítókapacitású olajszivattyú akár egy százalékot is lefaraghat a gázolajfogyasztásból. A Bosch a földgázüzemű motorokhoz is sok korszerű részegységet kínál.

 

Elektromos hajtási megoldások haszonjárműveknek

Ezek mellett persze több elektromos hajtási megoldást is bemutatott a neves technológiai beszállító. Villamosított pótkocsitengelyének lényege, hogy a ráépített villanymotor a fékezési energiát visszatáplálja egy nagyfeszültségű akkumulátorba, majd ez például a hűtőaggregát működtetésére vagy az elindulás megkönnyítésére hasznosítható. Így akár évi kilencezer liter gázolaj is megtakarítható járművenként. A tengelyhez invertert és vezérlőelektronikát is kínál a Bosch. Az eCityTruck pedig az elektromos hajtásláncok új moduláris rendszere legfeljebb 7,5 tonna össztömegű kishaszonjárművekhez. Ennél a villanymotort és a teljesítményelektronikát egy egység foglalja magában, így kevesebb alkatrészre van szükség. Míg az intelligens hőmenedzsment az akkumulátoron belüli optimális hőmérsékletelosztás segítségével akár 25 százalékkal is kibővítheti a hatótávolságot. Sőt, egy 48 voltos, 63 newtonméter legnagyobb nyomatékú hajtáslánccal ellátott tehertriciklit is felvonultatott a gyártó.

Digitális technológiák haszonjárművek számára

Még az idén sorozatgyártásba kerülnek a digitális oldalsó visszapillantó tükrök, amelyeknél a hagyományos tükröket kamerák helyettesítik, ezek képe pedig az utastérbe épített képernyőkön tekinthető meg. Míg az EasyFit nevű rendszer révén a tehergépkocsik utólag is felszerelhetők a járműről és a környezetéről madártávlati képet nyújtó kamerákkal. Ezenkívül digitális műszerpanelt is kínál a Bosch, amely a navigációtól az éjjellátó berendezés képéig számos hasznos információt megjeleníthet. A digitálisan kezelhető járműkulcsok lényege pedig az, hogy az üzemeltetők egy okostelefonos alkalmazáson keresztül biztosíthatnak hozzáférést a gépkocsivezetőknek a flotta járműveihez.

 

Az önvezetés előfutárai

Korszerű vezetéstámogató rendszerekben sem volt hiány a Bosch standján. A radaros oldalsó holttérfigyelő, a sávtartást aktívan segítő rendszer és az oldalszélsegéd egyre több haszonjárműben jelenik meg. Utóbbiak működéséhez pedig a Bosch Servotwin elektrohidraulikus kormányrásegítés is szükséges. Míg a három vagy több tengellyel ellátott járművek hátsó tengelyének elektronikus vezérlésű kormányzása (eRAS) a fordulási kör átmérőjét és az abroncskopást egyaránt csökkenti.

Szórakoztató autóbuszok

A Bosch fejlesztői azt is célul tűzték ki, hogy a távolsági buszok utasterét szórakoztatóközponttá alakítsák. Az új Coach szórakoztatóberendezés korszerű multimédiás és hálózatba kapcsolhatósági technológiákat alkalmaz ehhez. A nagyfelbontású képernyőktől a központi fejegységig a rendszer minden eleme Ethernet AVB-vel kapcsolódik egymáshoz, míg a Coach fejegységen a járművezető egy pillantással áttekintheti az összes lényeges információt. Az érintőképernyős, hangvezérléssel is működtethető berendezés navigációt és okostelefon-társítást is kínál.

 

Felhős szolgáltatások

Természetesen nem az időjárásról van szó, hanem egy új hálózatba kapcsolhatósági platformról, amelyet olyan felhő alapú szolgáltatásokhoz fejlesztettek ki, mint a megelőző jellegű távdiagnosztika vagy a távolból végrehajtható szoftverfrissítés. Az útvonalhoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés működéséhez szükséges elektronikus horizontot is továbbfejlesztette a Bosch. Így a program már azt is figyeli, hogy az elektronikus térkép adatai megegyeznek-e a valósággal. Eltérés esetén korrigálja a saját adatbázisát, valamint ezt a felhőn keresztül a többi haszonjárművel is megosztja.

Míg a Bosch Transport Data Logger átláthatóvá teszi az ellátási láncot azáltal, hogy a raktérben elhelyezett dobozka érzékelői mérik a hőmérsékletet, a páratartalmat, a dőlésszöget és az ütődéseket a szállítás során. A normálistól eltérő érték észlelésekor az alkalmazás riasztást küld a megfelelő személyeknek.

 

 

 

 

 

 

 

Mindebből jól látszik, hogy a Bosch a legkisebb teherhordóktól a legnagyobb tehergépkocsikon át az autóbuszokig minden haszonjármű-kategória számára igen változatos innovációkat kínál, amelyek elősegítik a fenntarthatóbb áru- és személyfuvarozás megteremtését.





Megosztom másokkal

Szállító szamuráj

Megbízható japán technika Nippon karakteres stílusában? Korántsem egzotikum, hazai útjainkon sem. Hivatalos márkakereskedőként a Delta-Truck Kft. már 2015 óta forgalmaz Isuzu tehergépjárműveket. Az öt modellsorozat alkotta hazai kínálat legnagyobb tagja az F-széria, amely szülőhazájában Forward néven szerepel a palettán. Jól érzékeltetik a márka sokoldalúságát a szigetország piacán bemutatott, az ott eddig kínált 15 tonnát jelentősen … Continued

Lefogyasztott fagyasztós

Igencsak jelentős fogyókúrára fogták a Kögel mérnökei a hűtőfélpótkocsijukat. Az eredmény egy teljesen új paneltechnológia, amely minden érintettnek előnyére válik! Az üzemeltető mérlegét kisebb fogyasztással és nagyobb terhelhetőséggel védi, a környezetet a vontató és az aggregát kisebb károsanyag-kibocsátásával kíméli. Az már csak hab a tortán, hogy a szállított árut hőmérsékletét is hatékonyabban megőrzi.

Fenntartható innovációk

Megérkezett a Ford Truck F-MAX második generációja, ami finomított külsővel, új erőforrással, valamint számos műszaki innovációval igyekszik elnyerni a fuvarozóvállalatok, valamint járművezetők szívét.

Mi fán terem a félpótkocsicentrum?

Mindegy, hogy mezőgazdasági terményt fuvaroz a feldolgozóüzembe, homokot az építkezésekre, távolról idehajózott konténert a kikötőből, esetleg hőmérsékletre érzékeny árut a szűk belvárosokba, a Delta-Truck félpótkocsicentrumban talál megoldást szállítási kihívásaira. Termékpalettánk gazdaságát csak munkatársaink szakértelme múlja felül. Eláruljuk, hogy mi a csuda a félpótkocsicentrum.