Újabb premier a Ford Otosantól Törökországban: Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer
Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a teszt idejére egy a forgalom elől elzárt autópályaszakaszon, az ICA által épített Yavuz Sultan Selim (Vitéz Szelim szultán) hídon és az Északi körgyűrűn tette próbára a 4. szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt teherautót, amelyet elsőként Törökországban fejlesztett ki a Ford Otosan, az autóipar átalakításában élenjáró Ford Trucks nehézhaszonjármű márkája, kikövezve ezzel az utat a teljesen autonóm vezetés felé. A teherautók autonóm vezetését lehetővé tevő innovatív technológia biztonságosabb, hatékonyabb és sokkal inkább környezetbarát logisztikát eredményez.
Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter tesztelte a Ford Trucks autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló funkcióval felszerelt teherautóját, amely lehetővé teszi az autonóm vezetést, és amelyhez újfent az autóipar átalakításában élenjáró Ford Otosan tört utat.
Az ICA által épített Északi körgyűrű forgalom elől elzárt szakaszán rendezett tesztvezetésen Abdulkadir Uraloğlu miniszter mellett Emrah Duman, a Ford Trucks alelnöke, Serhat Soğukpınar, az IC Infrastructure Group vezérigazgatója és Alper Akar, az ICA Yavuz Sultan Selim Bridge vezérigazgatója vett részt. A tesztvezetés során a Ford Trucks elsőként Törökországban kifejlesztett, autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló funkcióval felszerelt teherautója bebizonyította, hogy a biztonsági sofőr felügyelete mellett képes a logisztikai központok közötti szállítási műveletek önálló lebonyolítására.
Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a beszédében elmondta: „Az elektromos autók és az autonóm vezetési funkcióval rendelkező járművek mára már életünk szerves részét képezik. Ebben a szellemiségben a mobilitást, a digitalizációt és a környezettudatosságot helyezzük minden befektetésünk középpontjába. Ennek részeként bővítjük az intelligens szállítási rendszereket az utazási idő csökkentése, a közlekedésbiztonság növelése, illetve az ország gazdaságának energiahatékonyságon alapuló fellendítése érdekében a jelenlegi közúti kapacitások hatékony kihasználásával minden szállítási módot illetően. Az autópályánkon zajlott tesztvezetés kétségkívül döntő fontosságú alapot szolgáltat majd az autonóm szállítmányozás fejlesztéséhez.
Hiszek abban, hogy ez a projekt, amely a hazánkban a maga nemében az első, egy teljesen autonóm vezetési technológiájú gépjármű kifejlesztésére irányuló kísérleteket is elősegíti majd Törökországban. Szeretnék köszönetet mondani az ICA-nak, a Yavuz Sultan Selim Híd és az Északi körgyűrű üzemeltetőjének, hogy lehetővé tette a tesztek elvégzését. Remélem, hogy az itt megszerzett tudás és tapasztalat a program valamennyi résztvevőjének, de különösen a Ford Otosannak hasznára válik majd. Ehhez kívánok mindnyájuknak további sok sikert.”
Emrah Duman, a Ford Trucks alelnöke így nyilatkozott: „A Ford Otosan alelnökeként kijelenthetem, nagy örömünkre szolgál, hogy a nehézhaszongépjármű-ágazat átalakítása során újabb mérföldkövet léptünk át. Ma az élvonalbeli technológia tesztelésével ismét megmutatjuk, milyen óriási eredményeket érhet el Törökország a mérnöki fejlesztés és a technológia területén. Az autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló technológia, amely a mai találkozónk apropóját adja, és amelyen körülbelül négy éve dolgozunk, az egyik legjelentősebb projekt, amelyet valaha ezen célok elérése érdekében megvalósítottunk. A technológiának köszönhetően nagy lépést tettünk előre az autópályán történő szállítmányozás területén; a fő célkitűzésünk, hogy a teherautóink teljesen autonóm módon végezhessék a szállítási műveleteket. A Ford Otosan a mobilitási ökoszisztéma jövőjét alakító innovatív megoldásaival továbbra is úttörő szerepet vállal az ágazatban.”
Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer
Az autópályán történő szállításra kifejlesztett 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer nagy sikerrel teljesíti a kritikus vezetési feladatokat, például a sávtartást, a sebességszabályozást, az előttünk haladó járműtől való távolság beállítását, a sávjelölő felfestések ellenőrzését, szükség esetén a sávváltást, illetve az eredeti sávba való visszatérést és az araszoló (stop-and-go) műveletet.
Az autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer a nyerges vontatón található csúcstechnológiás érzékelőkkel észleli a környezetet, megtervezi a gépjármű mozgását és végrehajtja a műveleteket az előre meghatározott útvonalon. A technológia különféle szoftverblokkokat tartalmaz: észlelés, lokalizáció, környezetmodellezés, döntéshozatal, vezetéstervezés és ellenőrzés.
Az új generációs technológia számos előnnyel jár a hatékonyság, a biztonság és a fenntarthatóság terén. Növeli a hatékonyságot azáltal, hogy meghosszabbítja a járművek napi használati idejét, miközben a logisztikai igények növekedésétől függően csökkenti a költségeket. Az optimalizált működés révén minimalizálhatja az emberi mulasztásból fakadó balesetek számát, és akár 10%-kal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást. A technológiával a Ford Trucks a nehézhaszongépjármű-sofőrhiány miatti logisztikai ellátási problémát is szeretné orvosolni.
Új forgatókönyvek is várnak a sorukra
Az „F generációs” mozgalomban való részvételével, zéró károsanyag-kibocsátású, csatlakoztatott és autonóm technológiák használatával Ford Trucks jelentős átalakulást indított el az ágazatban. A fentiek szellemében a Ford Trucks 2020 óta dolgozik az autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer kifejlesztésén, hogy a nehézhaszongépjárművel történő szállítmányozás világába bevezesse az autonóm vezetési technológiákat.
Miután a Ford Otosan mérnökei beépítették a kifejlesztett mesterséges intelligenciát és robotikai algoritmusaikat egy holisztikus szoftver-architektúrába, a múlt év során előbb szimulációs környezetben, majd forgalomtól elzárt autópályán, mozgó járművön is elvégezték a szükséges ellenőrzéseket az autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer fejlesztési tevékenységeinek tesztelésével. A teszt során az ICA, a Yavuz Sultan Selim híd és az Északi körgyűrű üzemeltetője által Intelligens Szállítmányozási Rendszereknek (ITS) nevezett technológiát is felhasználták.
A Ford Trucks autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszere minden próbát sikeresen kiállt a forgalom elől elzárt területen az ITS-nek köszönhetően, amelyeket az utazási idő lerövidítése, a közlekedés biztonságának növelése, a jelenlegi közúti kapacitások maximális kihasználása és a mobilitás növelése érdekében fejlesztettek ki, és amely rendszerek sokrétű adatcserét tesznek lehetővé a felhasználó-jármű-infrastruktúra-központ és az ellenőrzést, mérést, elemzést és ellenőrzést végző részlegek között. A fejlesztés és ellenőrzés terén tett erőfeszítéseknek köszönhetően a Ford Trucks olyan járműtechnológiát fejlesztett ki, amely képes átvenni a teherautó-sofőr napi feladatának 90%-át, és normál körülmények között képes a sofőr támogatása nélküli autonóm vezetésre.
A következő szakaszban Ford Trucks autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszere biztonsági sofőr kíséretében elindul az első tesztútjaira a közutakon. A közúti tesztvezetések különféle forgatókönyvek kipróbálását és elemzését teszik lehetővé, és közben minden egyes szakaszban új „viselkedési formák” kialakítását célozzák meg, például a leállósáv megközelítése, az éjszakai vezetés, a rossz időjárási körülményekhez való alkalmazkodás és a vészhelyzeti műveletek elvégzése.