
Újabb mesterek újabb különleges feladatokra
Néhány hete már gyűjtöttünk egy csokorra valót a Broshuis ügyfeleinek kiszállított, speciális pótkocsik és alkalmazások közül. Ezúttal legalább annyira különleges és a tekinteteket sem kevésbé vonzó megoldásokat mutatunk be. A szerte Európában, üzemelő pótkocsik – és szállítmányaik – aligha számítanak mindennaposnak.
Egészen 1913-ig visszanyúló történettel bír ez a német családi vállalkozás! A heidei H. & H. Schmidt GmbH & Co. KG pontosan harminc éve használ Broshuis pótkocsikat. Mára a háromtengelyestől a héttengelyesig csaknem húsz darab segíti a gépek, építőipari berendezések és katonai járművek szállítását. A cég 2008-ban vásárolt háromtengelyes, légrugós mélyágyasa korát megelőző hidraulikus kormányzása és távirányítása ellenére is megérett a cserére. A flotta legújabb tagja így egy mélyágyas SL2 modell, alatta három, egyenként 12 tonna terhelhetőségű tengellyel. A rakodómagasság a tengelycsoport felett is csupán 780 milliméter, a 360 milliméteren mozgó felfüggesztések révén pedig túlzott gumikopás nélkül is mindenkor optimális szabadmagasság biztosítható. Ezzel egyszerre nő a szerelvény stabilitása, illetve csökkennek a pótkocsi üzemeltetési költségei.
Mindjárt három mélyágyas, két lengőtengellyel felszerelt Broshuis pótkocsit vehetett át tavaly a holland Zwatra Transport, akinek összesen már tíz kampeni modell sorakozik a flottájában. Az új szerelvények egyik első feladata egy 5,5 méter széles faház továbbítása volt. A nagy szélesség miatt a körforgalmakban és az útpadkák mentén még kritikusabbá vált a szabadmagasság. A karcsú, mindössze 200 milliméter magas hossztartók, valamint a hattyúnyak és a tengelycsoport távirányítású, hidraulikus mozgatása a jobb és bal oldali szabadmagasság és a rakománymagasság egyaránt pontos szabályzását tette lehetővé a vezetőfülkéből. A multifunkciós pótkocsikkal túlméretes konténerek, acélszerkezetek, hajók és kábeldobok szállítása sem jelenthet problémát. Profi megoldásként utóbbiak esetében úgy helyezték el a tartókat, hogy a dobok pereme melléjük és nem rájuk támaszkodik – ezzel is mérsékelve a szállítmány teljes magasságát.
Földmunkagépek szállításának is mestere a zwollei (Hollandia) Mud Grond-en Transportwerken, amelynek flottája legutóbb egy süllyesztett rakfelületű, két rögzített és két talajkormányzott tengellyel specifikált Broshuis félpótkocsival gazdagodott. A kampeniek épp a közelmúltban fejlesztették tovább három- és négytengelyes talajkormányzott modelljeiket, amelyek saját tömegét mintegy 15 százalékkal mérsékelték. A 205 milliméter széles gumiabroncsokon gördülő pótkocsi különösen alacsony rakfelülete mellett is nagy hasznos teherbírást kínálhat. Az átgondoltan elhelyezett rögzítőpontokkal optimális tömegeloszlás alakítható ki. Mindez a vontató nyomvonalát pontosan követő pótkocsi egyszerű rakodhatóságával egészül ki, így máris nagy népszerűségnek örvend a cég járművezetői körében.
Nem éppen könnyű dilemmával szembesült a Broshuis hűséges ügyfele, a belga DEBA-Line BVBA. A mérnökök azonban frappáns műszaki megoldással siettek segítségükre. A szállítandó gépek egyre nehezebbek, így a cég számára nem előnyös a meglehetősen nagy tömegű teljes hidraulikus kormányzás. A talajkormányzás miatt viszont a fel- és lerakodás helyszíni adottságai miatt nem tudtak elvállalni megbízásokat. Legújabb pótkocsijuk így különleges kombinált tengelymegoldással készült. A háromtengelyes, süllyesztett rakfelületű modell talajkormányzású tengelyéhez hidraulikus kormány-munkahenger csatlakozik, így távirányítással manuálisan is vezérelhető. Az ily módon elért 3000 kilogramm tömegmegtakarítás teljes egészében a hasznos teherbírás javára fordítható. A rakodást ötméteres, állítható szélességű, hidraulikus mozgatású rámpák könnyítik.
2023 novembere óta összesen mintegy száz pótkocsit újít fel a Broshuis a holland hadsereg számára. A járműszerelvényeket a DAF és a Broshuis együttműködésében 2005-2006 folyamán szállították le. Míg a 39 darab héttengelyes pótkocsi Leopard harckocsikat cipelt, a 63 négytengelyes modellt lánctalpas és kerekes páncélozott harcjárművek, illetve markolók, daruk és hídelemek szállítására használták. A járművek közel húsz éven át Európában, Afrikában és a Közel-Keleten szolgáltak, és még legalább tíz évig megtartják őket. A pótkocsikat teljesen szétszerelik, az alvázakat fúvást és horganyzást követően kétkomponensű epoxi alapozó-, majd 2K-fedőréteggel fényezik. A tengelyek és a fékek felújítása során a legújabb elektronikus fékrendszert (EBS) építik be. A felújítást követően a Broshuis további húsz év élettartamot garantál ezen pótkocsijaira.
Huszonöt esztendő kemény munkája után válik meg a holland Westdijk Exceptioneel Transport BV háromtengelyes, talajkormányzott, süllyesztett rakfelületű Broshuis félpótkocsijától. A Kampenben még 1999-ben átvett félpót egyszeresen kihúzható kialakításával igazi mindenesként szállíthatta a legkülönfélébb speciális rakományokat. Ez azért is fontos, mert a cég – aki épp most vásárolt tíz új, süllyesztett rakfelületű Broshuis modellt – jellemzően sokat variálja járműveit, szinte nincs is fix kombináció a flottájában. A robusztus és megbízható technika itt létkérdés. Egész Európát bejárják, és igencsak költséges egy valahol a távolban az út szélén rekedt speciális szállítmány. Természetesen megtérülés szempontjából is előnyös a nagy futásteljesítmény – a 25 éves pótkocsi így egyáltalán nem ritkaság a dél-hollandiai fuvarcég háza táján. Ez is csak egy újabb bizonyítéka a Broshuis pótkocsik tartósságának!
Nemrégiben döntött a Broshuis technikája és minősége mellett a gundelfingeni (Németország) TSB Transport-Service-Beitinger, mindjárt kétféle különleges modellel is bővítve flottáját. A nyolctengelyes (6+2), süllyesztett rakfelületű 100T a kéttengelyes dollynak köszönhetően számos lehetőséget kínál, így hattengelyesként is használható. Amint azonban a fuvarfeladat úgy kívánja, a Broshuis FLEX kiegészítő tengelyével vagy szükség esetén könnyen előfeszíthető hosszabbító tartókkal is bővíthető. Kis saját tömegével és 600 milliméteren mozgó lengőtengelyeivel a legkülönfélébb fuvarokra is univerzális megoldás.
A másik két új beszerzés, a dollyval együtt 3+1 tengelyes, mélyágyas modell mindössze 220 milliméter (!) magas rakfelülettel szolgál, emellett a nyeregterhelés 17 és 25 tonna közötti állítását is lehetővé teszi. A PL2 HD lengőtengelyek szintén 600 milliméteres távon mozognak és 70 fokban kormányozhatók be. A kampeniek egyebek mellett két fő előnyükkel győzték meg a német fuvarvállalatot. Mivel a pótkocsik a tervezéstől egészen a gyártásig teljes egészében a Broshuisnál születnek, különösen robusztus konstrukció és hosszú élettartam jellemzi őket. A távirányítású funkciók pedig kimondottan felhasználóbarát kezelést biztosítanak.
Az utolsó csavarig az ügyfél igényei szerint – testre szabott megoldásért fordult a Broshuis tervezőihez a nehézdaruzással kiegészített, speciális szállításra szakosodott holland De Kreek Transport. A mérnökök a háromtengelyes vontató és a fülkéje mögé telepített 53 tonnaméteres daru műszaki rajzai alapján illesztették hozzá a megfelelő pótkocsit, amely kellő szabadmagasságot és ideális tengelyterhelés-eloszlást biztosít. A terjedelmes építőipari szerkezetek – például állványzatok és óriáskompresszorok – és petrokémiai, valamint kikötői berendezések szállításához a sík rakfelület jóval kedvezőbbnek bizonyult a süllyesztett vagy mélyágyas kialakításnál. A megoldást így ez esetben egy háromtengelyes, kihúzható konstrukció jelentette.
Nem úgy azonban a 110 tonnaméteres daruval szerelt, négytengelyes vontató esetében, ahol a Broshuis ugyancsak az egyedi igények szerint dolgozott. Az eredmény itt egy kéttengelyes, kihúzható, ám süllyesztett rakfelületű pótkocsi, amely a másikhoz hasonlóan szintén az engedélyezett 16,5 méteres szerelvényhosszon belül marad. Igényes műszaki megoldás a meghosszabbított, mindössze 120 milliméter vastag, mégis akár 18 tonna nyeregterhelést közvetítő hattyúnyak, akárcsak a nagy pontossággal kormányozható tengelycsoport.
Igazi multifunkciós szállítóeszközökért érkezett Kampenbe az elsősorban konténereket, mezőgazdasági gépeket, lakóhajókat és kisebb házakat fuvarozó, német COLOSSUS Logistics családi cég. Leginkább az innovatív független kerékfelfüggesztés, illetve a különösen kicsi saját tömeg és alacsony rakodómagasság vonzotta őket. Végül két új, kéttengelyes, mélyágyas SL2 félpóttal tértek haza. A tengelycsoport feletti 850 milliméteres magas rakfelület viszonylag kevéssé magasodik a készeresen kihúzható hossztartók 380 milliméteren húzódó felső pereme fölé. A távirányító itt is alapfelszerelés, a CAN-BUS hálózat pedig jó néhány évesen is megbízhatóan működik majd. A színvonalas technikát a rakfelület levehető padlózata és csúszásgátló bevonata, illetve könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé.