Új korszak előfutára?

Igen nagy ígéreteket tett a prémiumkategóriás villanyautóiról híres amerikai Tesla: két éven belül piacra dob egy 800 kilométer hatótávolságot kínáló, akkumulátorokról üzemelő elektromos nyerges vontatót.

Közzétéve:

Szó szerint maga mögött kívánja hagyni a konkurenciát a Tesla nyerges vontatója! Teljes terheléssel húsz másodperc alatt gyorsul 97 kilométer/óra sebességre, és még 36,3 tonna összgördülőtömeggel is 105 kilométer/órával mássza meg az ötszázalékos emelkedőket. A tengerentúlon egy hagyományos dízelmotoros szerelvény ugyanezeket a mutatványokat egy perc alatt, illetve mindössze 72 kilométer/óra tempóval teljesíti. Ez a különbség már önmagában hatalmas előnyt jelent a szállítás átlagsebességének növelésével. Ám ennél is fontosabb, hogy a Tesla ígéretei szerint mindezt gazdaságosan biztosítja majd vontatójuk. A belső égésű motor és a hozzá tartozó bonyolult hajtáslánc elhagyása növeli a hatékonyságot és csökkenti a karbantartási igényt. Az akkumulátorok és a villanymotorok tervezett élettartama 1,6 millió kilométer! Így az akkumulátoros vontató kilométerre vetített üzemeltetési költsége húsz százalékkal kisebb a dízelmotoros vontatókénál. Három egymás mögött konvojban közlekedő Tesla esetén pedig 45 százalékot is meghaladó megtakarítás érhető el. Ezek után nem csoda, ha azt ígérik, hogy a nagyobb bekerülési ár ellenére is két éven belül megtérül a jármű.

Természetesen nemcsak az üzemeltető, a járművezető számára is előnyös, hogy igencsak gyorsan felveszi a forgalom ritmusát a négy villanymotorral hajtott vontató. Ráadásul sebességváltó híján a gyorsulás végig egyenletes, a vezetés kifinomult élményt biztosít. Arról nem is beszélve, hogy lassulás tekintetében is előremutató: az energia-visszatáplálás a mozgási energia 98 százalékát visszanyeri. Összességében maga a vezetés is lényegesen egyszerűbb mutatvány a megszokottnál, hiszen autópályán képes részlegesen automatizáltan közlekedni. A középre helyezett járművezetői munkahelyet mindössze a legszükségesebb fizikai kezelőszervek és két hatalmas érintőképernyő jellemzi.

A hír elején kicsit csaltunk, hiszen a 803 kilométer hatótávolságot a nagyobb akkumulátorpakk ígéri, a kisebb csomaggal 483 kilométer teljesíthető. Ezt azonban érdemes összehasonlítani az USA szállítási statisztikáival: a közúti árufuvarozásban a teljes éves árumennyiség 78 százalékát 398 kilométernél rövidebb távolságon, 56 százalékát pedig nyolcvan kilométeren belülre szállították. A hatótávolságot ráadásul gyorsan „kibővíthetik” a Tesla napenergiával táplált gyorstöltő hálózatával. A fuvarvállalatok telephelyein és a forgalmas utak mentén kiépítendő Megacharger állomások 30 perc alatt 640 kilométerre elegendő energiával töltik fel az akkumulátort.
Ez alapján mind az üzemeltetők, mind a járművezetők számára igazán vonzó alternatívát jelent a legkorábban két év múlva gyártásba kerülő Tesla nyerges vontató. Készülhetünk a jövőre? Felkészültünk a jövőre?

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu

 





Megosztom másokkal

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

A név kötelez

Főként az alumínium billencsek mestereként ismerhetjük a Benalu márkát. Az alapítók – Hubert Pora és Dominique Bonduelle urak – már a cég nevével is erre utaltak, amikor a francia bennes (billencs) és az alumínium szavak összetételével jegyezték be cégüket 1967-ben.

Gördülékeny elemcsere

Habár nem nevezhető új koncepciónak, mindeddig senkinek sem sikerült széles körben megvalósítania az elektromos haszonjárművek akkumulátorcserélő rendszerét. Eddig, ugyanis az Isuzu egy olyan koncepciót mutatott be, ami akár működőképes is lehet!