Szabad a pálya
Aligha kérdés, a „gyorsítósávba” váltott az Isuzu, és újabb grandiózus fejlesztéséről
adott hírt. A jokohamai konszern termékei a Delta-Truck Kft. széles palettáján is
megtalálhatók, de a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márkának számítanak.
Az Isuzu legújabb „dobása” pedig nem kisebb, mint egy teherautók és autóbuszok
önvezető technikáinak fejlesztésére létesülő speciális tesztpálya.
Kapkodjuk a fejünket – csak úgy záporoznak a beszámolók mostanság:
- A középtávú ISUZU Transformation üzleti terv célja 2030-ra mobilitási megoldások
globális szállítójává alakítani a vállalatot. - A fudzsiszavai gyárban a tervek szerint jövőre kezdi meg működését az EARTH labor. Ez
a létesítmény az Isuzu elektromos járműveinek akkumulátorait, motorjait,
szabályzórendszereit és hőmenedzsmentjét hivatott fejleszteni és tesztelni, de az
üzemanyagcella jövőjén is dolgoznak majd. - Nehézkategóriájú teherautók 4-es szintű önvezetésére indított minisztériumi támogatással
közúti teszteket négy japán vállalat. A nagyszabású projekthez járműgyártói oldalról
„természetesen” az Isuzu is társult. - Most pedig Hokkaidón létesül a konszern csúcstechnikájú önvezetés-tesztközpontja.
Semmi kétség, nagyon is komolyan veszik a Tokiói-öböl partján, vagyis az Isuzu otthonában
a jövő kihívásait. Akárcsak mi, hiszen az Isuzu immár egy évtizede számos modelljével
képviselteti magát a Delta-Truck Kft. kínálatában. Emellett többféle méretben és
felépítménnyel tűnik fel Közép-Európa egyik legjelentősebb haszonjármű-bérbeadója, a
VIARENT választékában is.

Pályatársak
Japán legészakibb szigetén, Hokkaidón ad otthont Mukava tengerparti városa az Isuzu
tesztpályájának. Itt létesül az az új tesztközpont, amely kifejezetten az automatizált vezetés
fejlesztését hivatott kiszolgálni. A mintegy 190 ezer négyzetméteren létrejövő beruházás
Japán első olyan önvezető tesztpályája, amelyet egy haszonjárműgyártó kimondottan a
nehézkategória nagy járműszerelvényei és csuklós autóbuszai számára létesít. Célja, hogy
tovább gyorsítsa a 4-es szintű önvezető teherautók és buszok fejlesztését. Ennek
szolgálatában az Isuzu külső gyártók, szervezetek, startupcégek és autóipari beszállítók,
illetve a közlekedési infrastruktúra szakterületének képviselői előtt is megnyitja majd új
tesztközpontját.

Átfogó lehetőségek
Az új centrum számos teszthelyszínt tartalmaz majd, köztük a belvárosi utcák, az autópályák
fel- és lehajtói, az emelkedők, az elővárosi szakaszok és országutak, valamint a parkolók
szimulációival. Ezeket többféle közlekedési infrastruktúrával is felszerelik, például
közlekedési lámpák, elektronikus sebességkorlátozó jelzések, kerékpársávok és
buszmegállók, illetve útdíjkapuk és vasúti átjárók formájában. Nem hiányozhatnak
természetesen a jármű-kommunikáció (Vehicle-to-Everything communication, V2X)
megoldások sem. Ezek révén a járművek akár teljes környezetükkel is kommunikálhatnak, a
többi járművet (V2V), a közlekedés különösen sérülékeny résztvevőit – például
gyalogosokat, kerékpárosokat – (V2P) és az út menti infrastruktúrát (V2I) is beleértve.
Mindezzel a közutakon nehezen vagy akár egyáltalán nem kivitelezhető, komplex
menethelyezetek is biztonságosan reprodukálhatók, ilyen körülmények között is tesztelve és
validálva az önvezető technikákat. A nagy sebességű informatikai hálózatok a bel- és külföldi
létesítmények felé is lehetővé teszik a tesztadatok valós idejű megosztását. A vizsgálati
helyszínek mellett épülő új teszt- és kutatóközpont az önvezető járművek karbantartásának
és – nyílt innovációs központ lévén – az együttműködő partnerek tevékenységének is helyet
biztosít. A pálya részlegesen már 2026 nyarától üzembe állhat, teljes körű működése pedig
2027 szeptemberre szerepel a tervekben.

Nyomós okok
Új tesztpályája révén az Isuzu a kormányzattal, kutató- és tudományos intézetekkel, illetve
helyi önkormányzatokkal is együtt kíván működni a biztonsági szabványok, tesztprotokollok
és egyéb működési irányelvek kidolgozásában. Az önvezetés-tesztközpont a 4-es szintű
önvezetés tanúsítványaihoz szükséges adatok begyűjtésére és ellenőrzésére is szolgál
majd, így segítve elő az ember és az automatizált közlekedés együttélését. A háttérben
pedig igencsak nyomós indokok húzódnak meg. A japán társadalom alapvető változásai
mind sürgetőbb problémává válnak, legyen éppen szó az alacsony születésszámokról, a
rohamosan öregedő népességről és a nagyvárosokba összpontosuló lakosságról.
Középtávú, 2030-ig szóló ISUZU Transformation üzleti tervében a vállalat már
kulcsfontosságú szakterületként jelölte meg az önvezetést az olyan társadalmi problémák
kezelésében, mint a járművezetői szakma elöregedése, illetve a szállítmányozási és
logisztikai ágazatot sújtó általános munkaerőhiány. A vállalatcsoport konkrétan már 2027-re
4-es szintű önvezető teherautók és autóbuszok forgalomba állítását tervezi. Ennek
érdekében intenzíven dolgozik ezek mielőbbi kereskedelmi forgalmazásán, ám nemcsak
önállóan, hanem a kormányzattal, a haszonjárműgyártókkal, a technológiai startup-cégekkel
és a helyi közösségekkel is együttműködve.

Nagyratörő célok
Szép dolog az önvezetés, ám a megfelelő mennyiségű és minőségű adat nélkül aligha
fejleszthető egy szinten túl, gyakorlati alkalmazásáról nem is beszélve. E hatalmas
adatmennyiséget a mesterségesintelligencia-modellek betanítására felhasználva nagyban
növelhető az önállóan közlekedő járművek helyeztfelismerésének és döntéshozatalának
pontossága. Ennek természetesen elengedhetetlen forrásai a közutakon, valós körülmények
között végzett gyakorlati tesztek. Talán meglepő, de épp ezen a ponton válik különösen is
fontossá a megfelelő tesztpálya is. A biztonsági szempontból kritikus menethelyzetekben
végzett adatgyűjtés veszélyei ugyanis éppen egy olyan tesztpályával minimalizálhatók,
amely hűen reprodukálja a valós közúti környezetet. Ennek birtokában az Isuzu immár
vezetései szcenáriók széles skáláját tesztelheti – a majdani „éles” önvezetés biztonsága és
megbízhatósága szolgálatában.