Pótkocsi – Újdonságok a Kögeltől

Vezetjük a holnapot – ezzel a szlogennel jelent meg tavaly a Kögel az IAA haszonjármű-kiállításon, ahol számos fontos újdonságot mutatott be úgy a termékek, mint a szolgáltatások terén. Ezek célja biztonságosabbá, egyszerűbbé és környezetkímélőbbé tenni a közúti fuvarozást. A 2100 négyzetméteres standon nyolc járművet tekinthettek meg a látogatók.

Közzétéve:

NOVUM néven a pótkocsik új generációját vezette be a Kögel, amellyel máris elnyerte a 2019-es Pótkocsi-innovációs díjat a Koncepció kategóriában. A 16 neves európai szaklap képviselőiből álló zsűri azzal indokolta döntését, hogy a NOVUM új mércéket állít fel a pótkocsik piacán. A NOVUM a Cargo, a Mega és a Light modellekhez is elérhető.

NOVUM

A NOVUM legfőbb újításai a külső vázkeret és a felépítmény, valamint egy új, optimalizált részegységeket kínáló moduláris rendszer. Így a NOVUM pótkocsik minden eddiginél jobban személyre szabhatók az egyedi ügyféligények kielégítésére. Továbbá az új generációs termékek stabilabbak, könnyebben kezelhetők és nagyobb hasznos teherbírást kínálnak elődeiknél.

Az új vázkeret a jármű teljes szélességét átfogó kereszttartókkal, hegesztéssel készül a fokozottabb csavarodási szilárdság, a nagyobb teherbírás és a koncentrált terheléssel szembeni nagyobb ellenállás érdekében. A jármű stabilitását tovább javítja az új, keskenyebb, de erősebb hátsó fedőlemez, valamint az új csatlakozótartó konzol a homlokfalon, amely az erőhatásokat a keresztartón keresztül átvezeti a vázra.

Az új külső vázkeret profilja lényegesen jobb hozzáférést biztosít a VarioFix rögzítési pontokhoz, így a lapos horoggal rendelkező feszítőhevederek az oldalfalak lenyitása, illetve a ponyva elhúzása nélkül is beakaszthatók. A rögzítési pontok alaphelyzetben 2,5 tonna teherbírásúak, de 4,0 tonnás kivitelben is rendelhetők. A NOVUM generáció alvázainak tartós korrózióvédelméről nanokerámiás bevonat, KTL-es felületkezelés és UV-fényezés gondoskodik. Egyébként a Kögel többi típusának alváza is ugyanilyen felületkezelést kap.

A NOVUM esetében a felépítmények homlokfala, első és hátsó sarokrakoncái, valamint a hátfalajtók alumíniumból készülnek. A sarokrakoncák szabványosítása további tömegcsökkentést eredményezett, különösen az emelhető tetejű modelleknél, továbbá oldalról rakodáskor is lehetővé teszi, hogy a raklapokat szorosan a homlokfalnál helyezzék el. Ezenkívül a lehajtható oldalfalak méretét is egységesítették, így nem kell többé különböző méretű lécekkel bajlódni. A léczsebek helyzete pedig rugalmasan variálható a rakoncák perforált profiljának köszönhetően. Természetesen az új felépítmény is megszerezte a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési tanúsítványt.

Cargo

A Kögel igazi sikerterméke, a függönyponyvás Cargo modell a NOVUM generáció újításai és az alapváltozatában 5920, megfelelő specifikáció esetén csupán 5550 kilogramm saját tömege mellett további innovációkat is felvonultat. Immár szériában Kögel KTA pótkocsitengelyekkel készül, amelyeket könnyű karbantarthatóság, kiváló iránytartás és kimagasló megbízhatóság jellemez. A KTA tengelyek egyedülálló „dupla felfüggesztése” a futási tulajdonságok javításán túl az abroncskopást is csökkenti. Tovább RoRo kivitelben is rendelhető a Cargo félpótkocsi vasúton vagy hajón való szállításhoz. Ennél átlós merevítőket helyeznek el a hossztartók és a külső vázkeret között, több más ponton is megerősítik, valamint négy pár, egyenként 12 tonna teherbírású lekötözőgyűrűvel látják el. Ezenkívül a Cargo típus lehajtható oldalfalakkal, TIR-kivitelben, tekercsszállító vályúval, megerősített nyakrésszel és még számos opcióval készül.

A NOVUM generációt képviselő új Kögel Cargo függönyponyvás félpótkocsi akár nyolcvan kilogrammal nagyobb hasznos teherbírást nyújt, mint elődje

Lightplus Coil

A teljesen áttervezett Lightplus Coil tekercsszállító esetében különösen nagy hangsúlyt fektettek az alváz és a felépítmény tömegének optimalizálására. Így alapkivitelben 5790, megfelelő specifikációval pedig 5420 kilogramm a saját tömege, ami akár 410 kilogrammal nagyobb terhelhetőséget jelent elődjéhez képest. Ugyanakkor masszívságáról sokat elárul, hogy műszakilag 39 tonna a legnagyobb megengedett össztömege. Ezt a jelentős tömegcsökkenést a nagy szilárdságú acél alkalmazása mellett többek között azzal érték el, hogy 60 milliméterrel csökkentették a vázkeret nyakrészének a vastagságát, így a félpótkocsi belmagassága is nőtt, elöl akár 2900, hátul akár 2950 milliméterre. A 7,2 méter hosszú vályújában pedig 900-2100 milliméter átmérőjű és akár 27 tonna tömegű tekercsek is szállíthatók. A padlóján 5460 kilogramm tömegű targonca is közlekedhet. Természetesen az új Lightplus Coil a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési előírásnak is megfelel.

A teljesen áttervezett Lightplus Coil tekercsszállító alapkivitelben 5790, megfelelő specifikációval 5420 kilogramm saját tömegű, vagyis akár 410 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírást nyújt, mint elődje

Mega

A Kögel Mega is megkapta a NOVUM generáció újításait, így saját tömege alaphelyzetben 6130, optimalizált specifikáció esetén pedig 5995 kilogramm, ami akár 170 kilogrammal is kevesebb elődjéhez képest. A szériafelszerelésnek számító mechanikus/hidraulikus tetőemelője megkönnyíti a rakodást. A FlexiUse rendszernek köszönhetően a tető magassága elöl 25, hátul 50 milliméteres lépésekben állítható 200 milliméteres tartományban, így 2850 és 3050 milliméter között változtatható a tiszta belmagasság. Sőt, a NOVUM generációs Mega félpótkocsik már kéttengelyes kivitelben is rendelhetők, ami még kisebb üzemeltetési költségeket, illetve saját tömeget eredményez.

A NOVUM generációs Mega félpótkocsi saját tömege alapkivitelben 6130, optimalizált specifikációval pedig 5995 kilogramm, vagyis akár 170 kilogrammal is nagyobb lehet a terhelhetősége az elődjéhez képest

Ötletes újítások ponyvásokhoz

A NOVUM generációs Cargo, Mega és Lightplus Coil ponyvás félpótkocsik közös újdonsága az opcionális Strong & Go felépítmény, amely a NOVUM új felépítményét integrált tetőponyvával és merevítőszíjakkal ellátott oldalponyvával egészíti ki. Ezáltal a pótkocsi ponyvatartó lécek nélkül is megfelel a Daimler 9.5 rakományrögzítési szabványnak. Italszállításhoz pedig elég egyetlen sor lécet használni három vagy négy helyett, így könnyebb, gyorsabb és biztonságosabb a rakodási folyamat. További fontos újítás a FastFix „szövetléc”, amely csupán 495 grammot nyom, így kis tömegű és gyorsan, illetve könnyen használható alternatívája a fából, alumíniumból vagy acélból készült ponyvatartó léceknek. Ráadásul elkerülhetők a leeső lécek okozta sérülések, a „szövetlécek” pedig összehajtva kis helyen is tárolhatók. Használatuk egyszerű, a végeiket csak be kell akasztani a rakoncákba, majd a békazárral megfeszíteni.

Az opcionális Strong & Go felépítmény a merevítőszíjakkal ellátott oldalponyva révén ponyvatartó lécek nélkül is megfelel a Daimler 9.5 rakományrögzítési szabványnak

Ezenkívül mostantól az EasyFix rolótetőrögzítő is elérhető az összes NOVUM félpótkocsihoz. Ennek lényege, hogy felülről rakodás esetén a gépkocsivezető beavatkozása nélkül is, azaz automatikusan rögzíti az elhúzott tetőponyvát, hogy az ne tudjon visszahúzódni, ha a járművel arrébb kell állni. A tető visszahúzásakor pedig nem kell bajlódni a kioldásával.

Mostantól az EasyFix rolótetőrögzítő is rendelhető az összes NOVUM félpótkocsihoz. Ez a rendszer felülről rakodás esetén automatikusan rögzíti az elhúzott tetőponyvát, majd visszahúzáskor magától oldja azt

A FastFix „szövetléc” csupán 495 gramm tömegű, vagyis jóval könnyebb, mint a fából, alumíniumból vagy acélból készült ponyvatartó lécek. Ezenkívül gyorsabb, egyszerűbb és biztonságosabb a használata

Box Light

A szárazdobozos félpótkocsik terén egy tanulmányjárművet mutatott be a Kögel az IAA-n. A Box Light alapkivitelében csupán 6100 kilogrammot nyom, vagyis 730 kilogrammal kevesebbet, mint a szériagyártású dobozos félpótkocsi. A könnyített, de bármilyen targoncát elbíró alvázra épülő dobozba húsz milliméter vastag, GFRP-bevonattal ellátott rétegelt lemez/kompozit paneleket építettek, amelyek kiválóan ellenállnak a sérüléseknek és könnyen tisztíthatók. A negyven milliméter vastag tető teljesen CFC-mentes, rendkívül jó hőszigetelésű habanyagot tartalmaz, a harminc milliméter vastag padló pedig 5460 kilogrammos targoncát is elvisel.

A Box Light tanulmányjármű alapkivitelében csak 6100 kilogramm saját tömegű, vagyis 730 kilogrammal könnyebb, mint a szériagyártású dobozos félpótkocsik

Cool – PurFerro quality

A Kögel Cool – PurFerro quality hűtős félpótkocsit sem hagyta érintetlenül a gyártó. Oldalfalai teljesen CFC-mentes, kiváló hőszigetelésű polimerhabot tartalmaznak, a tetőt pedig kemény PVC-réteggel vonják be. A felépítménynek jelentősen javult a hőszigetelési együtthatója, azaz a K-értéke. A hegesztett alumíniumpadló csökkenti a be- és a kirakodással járó zajt, valamint kiváló vízszigetelést biztosít. A kiállított járművet a Luxima nevű, többkamrás, LED-es hátsó lámpákkal szerelték fel, a tolatássegítő érzékelőket pedig ezekbe a lámpákba és a rendszámtáblatartóba építették be. A gépkocsivezető mindennapos munkájának megkönnyítésére a belső világítás a hátfalajtók ki- és becsukásakor automatikusan kapcsolódik be, illetve ki. Míg az élletöréses tartón elhelyezett hőmérsékletírót könnyebb kezelni és leolvasni, valamint a homlokfalon egy kijelző mutatja a hűtőaggregát tüzelőanyag-tartályának szintjét. Ezenkívül a félpótkocsi többféle ütközésvédő gumielemmel és dupla acél ütközőgörgőkkel szerelhető fel, valamint villogó oldalsó irányjelzőkkel is rendelhető. A homlokfal belső oldalára alumínium V-profilokból álló védőlemez rendelhető. A Kögel Climatex levegővezetékek a raktér hosszának kilencven és szélességének nyolcvan százalékát lefedik a hideg levegő optimális elosztása érdekében. Sőt, a hűtős félpótkocsi vasúti és vízi kombinált fuvarozásra alkalmas kivitelben is rendelkezésre áll.

A korszerűsített Cool – PurFerro quality hűtős félpótkocsik jelentősen jobb hőszigetelési együtthatóval rendelkeznek, mint elődeik

Port 45 Triplex

Új termékként mutatkozott be az IAA-n a Port 45 Triplex konténeralváz. Az alapkivitelében 4480 kilogramm tömegű félpótkocsi akár 4250 kilogrammot eredményező specifikációval is kérhető, így a hasznos teherbírása elérheti a 36 750 kilogrammot is. A modell azonban elsősorban könnyű és kényelmes használhatóságával tűnik ki. A középső széthúzható része négy különböző helyzetbe állítható, a hosszabb élettartam érdekében pedig különleges műanyag csúszkákat és két görgőt kapott. A hátsó széthúzható rész hasonló kialakítású, azonban hétféle helyzetben rögzíthető. Így a jármű egy vagy két húszlábas, illetve egy harminc-, negyven- vagy negyvenötlábas ISO-konténert is magára vehet. Az elülső széthúzható részt is bevetve egy negyvenöt lábas Highcube Eurocorner konténer is szállítható a modellel.

Az új Port 45 Triplex konténeralváz alapkivitelében 4480 kilogramm tömegű, de adott specifikáció esetén akár 4250 kilogrammra is leszorítható a tömege. Legnagyobb megengedett össztömege 41 000 kilogramm

Kögel billencs

Végül, de nem utolsósorban egy billencset is kiállított a Kögel az IAA-n. A háromtengelyes, 24 köbméteres félpótkocsi teknőjének padlója négy milliméter vastag Hardox 450 acéllemezből, az oldalfalak nagy kopásállóságú, öt milliméter vastag alumíniumlemezből, míg a hátfal szintén nagy kopásállóságú, hét milliméter vastag alumíniumlemezből készül. Ez az ügyes anyagválasztás a karbantartásigény és a saját tömeg optimális egyensúlyát nyújtja, ugyanis ezáltal 430 kilogrammal könnyebb a jármű, mint a teljesen acélteknősök.

A Kögel új, alumíniumot és acélt vegyesen tartalmazó teknővel készülő billencse kiválóan megfelel zúzott kő vagy kavics szállításához

Telematics Connectivity

A Kögel telematikai rendszere is tartogat újdonságokat. A Kögel Telematics Connectivity az IAA óta egy új, professzionális, nagyteljesítményű adatbázist használ a magas szintű adatbiztonság érdekében. Innen pedig a Kögel Telematics weboldalnak és harmadik fél telematikai rendszerének egyaránt biztosítja az adatokat. Ráadásul a Kögel Telematics Connectivity a hagyományos telematikai funkciókon túl a teljes logisztikai folyamathoz megfelelő hálózatba kapcsolhatóságot nyújt.

Mindezek az újdonságok valóban jelentősen hozzásegítik a Kögel márkát ahhoz, hogy megfeleljen a közeljövő kihívásainak és ügyféligényeinek.

Forrás: RollingTons 2019





Megosztom másokkal

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.

Az idő pénz!

Jelen esetben szó szerint igaz ez a mondás, hiszen aktuális akciónk keretében most a teljes 2024-as lízingdíjat átvállaljuk Öntől! Érdemes tehát gyorsan dönteni, ugyanis valóban minden nap számít. Minél korábban gazdagítja flottáját egy Ford Trucks nyerges vontatóval, annál többet takaríthat meg szilveszterig!

Újabb premier a Ford Otosantól Törökországban: Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer

Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a teszt idejére egy a forgalom elől elzárt autópályaszakaszon, az ICA által épített Yavuz Sultan Selim (Vitéz Szelim szultán) hídon és az Északi körgyűrűn tette próbára a 4. szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt teherautót, amelyet elsőként Törökországban fejlesztett ki a Ford Otosan, az autóipar átalakításában élenjáró Ford Trucks nehézhaszonjármű … Continued

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 3. rész

A Lamberet hannoveri megjelenéséről beszámoló cikksorozatunk harmadik részéhez érkeztünk. Ezúttal a hűtőfelépítmények specialistájának a belső égésű motorral felszerelt, illetve tisztán elektromos kisáruszállítók és furgonok számára kínált hűtős átalakítások, illetve hűtőfelépítmények választékát mutatjuk be. Innovatív 2024-es újdonságai révén a Lamberet számos járműgyártó standján képviseltethette magát.