Platós prémiumautó
November végén hazánkban is bemutatkozott a Mercedes-Benz X-osztály, vagyis az első prémiumkategóriás pickup. A sokoldalú jármű alapja valójában a Nissan Navara, ez azonban csak nyomokban fedezhető fel a csillagos márka első pickupján.
Szép ívet írt le a pickupok fejlődése az elmúlt évtizedekben. Ezeket a jó terepjáró képességű, platós kishaszonjárműveket eredetileg kifejezetten praktikus, strapabíró munkaautónak tervezték és használták. Aztán felfedezték maguknak a sportos életmódot élők is ezeket a járműveket, hiszen igen praktikus quadot, jet-skit vagy krosszmotort szállítani egy ilyen gépkocsival. A 2000-es években robbanásszerűen divatcikké, illetve életstílus-autóvá váltak, a szabadidő-autókkal karöltve. Innen már csak egy ugrás kellett ahhoz, hogy valamelyik prémiummárka megtörje a jeget, és piacra dobjon egy pickupot. Ez pedig a Mercedes-Benz volt, kihasználva a Renault-Nissan Szövetséggel egyre erősebb együttműködést. Fogta tehát a Navarát, és a saját képére formálva prémiumosította. Célcsoportjában földbirtokosok, vadászok, építési vállalkozók, aktív életet élő családok és sportos kalandorok egyaránt szerepelnek, ugyanis az igen széleskörűen specifikálható X-osztály jó terepjáró képességű és nagy teherbírású munkaautónak éppúgy kialakítható, mint elegáns, gazdagon felszerelt életmódautónak.
A PURE alapkivitel a strapabíró munkaautó, a PROGRESSIVE már a személyautós jegyeket helyezi előtérbe, míg a POWER teszi igazán prémiumkategóriás szabadidő-autóvá a pickupot. Az X-osztály csak ötszemélyes duplafülkével készül, választékában azonban négy- és később hathengeres dízelmotorok, hatfokozatú manuális vagy hétfokozatú automatikus sebességváltó, hátsókerék-, illetve összkerékhajtás is szerepel. Kezdetben a négyhengeres, 2,3 literes dízelmotor 163 és 190 lóerős változata áll rendelkezésre, csak később érkezik a V6-os, 258 lóerős, szintén gázolajos erőforrás. Különlegesség a pickupok kategóriájában a DYNAMIC SELECT rendszer, amellyel ötféle menetprogram közül lehet választani: Comfort, ECO, Sport, Manuell és Offroad.
A típus hasznos teherbírása közel 1,1 tonna, míg a vontatmánya 3,5 tonna is lehet. A platón pedig a kerékdobok között keresztben is elfér egy Euro-raklap. A hátsó merevhídhoz azonban a szokásos laprugók helyett csavarrugók és megvezető lengőkarok tartoznak, amelyek karakterisztikájának megválasztásakor a gyártó a menetkényelemre és a menetstabilitásra is nagy hangsúlyt fektetett. Ezenkívül a nyomtávot is az eredetinél szélesebbre vette a csillagos márka, valamint a kategóriában egyedülállóan a hátsó kerekeket is belső szellőzésű tárcsafék lassítja.
Az utastér olyan extrákkal gazdagítható, mint a motoros ülésállítás, a kétféle bőrkárpitozás, az igényes dekorelemek vagy a COMAND Online multimédia-rendszer a 8,4 col képátlójú érintőképernyővel és a kézmozdulatokra is reagáló kezelőfelülettel. Rendkívül széles a vezetéstámogató rendszerek kínálata is, többek között sávtartó asszisztenst, tolatássegítő kamerát, táblafelismerőt, vontatmánystabilizálót, guminyomás-ellenőrzőt, vészhívót, valamint adaptív sebességtartó automatikát is felvonultat, továbbá LED-es fényszórók is rendelhetők. Ezenkívül a SIM-kártyás kommunikációs modul révén a „Mercedes me connect” szolgáltatások is elérhetők az X-osztály tulajdonosa számára.
A hazai árakat illetően PURE kivitelben a 163 lóerős belépőmodell nettó 8,99 millió forintba kerül, ugyanez összkerékhajtással 9,8 millió, a 190 lóerős változatért 10,12 millió forintot kérnek, míg ennek összkerékhajtású modelljéért 10,47 milliót. A PROGRESSIVE kivitel felára nettó 0,83 millió, míg a POWER kivitelé áfa nélkül 1,91 millió forint. Ehhez jön még a meglehetősen bőséges listában sorakozó extrafelszerelések ára, így akár nettó 15 millió forint fölé is kúszhat a számla végösszege. Az X-osztály már a hazai márkakereskedésekbe is megérkezett.
Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu