Napfényes jövő áll előttünk

Amióta világ a világ, a haszonjárműveknek mindig nyereséget kellett termelniük. Nincs ez másképpen ma sem, éppen ezért számtalan változtatás és fejlesztés jelent meg az elmúlt években a hatékonyság növelésére. Felmerül azonban a kérdés, hogy mik lehetnek a következő lépések ezen az úton? Alternatívákból nincs hiány, egy ígéretes lehetőséggel a Kögel félpótkocsik fejlesztése során is találkozhatunk.

Közzétéve:


A félpótkocsik méretnövekedése, a tömegcsökkentés és a (túl)fogyasztás visszaszorítása mind a haszonjárművek hatékonyságának növekedését hivatottak elősegíteni. Haladni kell azonban a korral, és bár elképzelésekből nincs hiány, a megvalósításig vezető út gyakran rögös. A nem túl távoli jövő két potenciális lehetősége a félpótkocsik energia-visszanyerése, illetve a megújuló energiák kiaknázása lehet. Bár ezek a fejlesztési irányok még gyermekcipőben járnak, egyre több gyártó mutat nyitottságot ebben a témában, például a Kögel is.

Kihasználatlan felületek

A félpótkocsi energia-visszanyerése kisebb károsanyag-kibocsátást és akár évi többmilliós megtakarítást eredményezhet. A rendszer igazi zsenialitása az egyszerűségében rejlik, ugyanis az ötletgazdáknak nem kellett hozzá új megoldásokat kifejleszteniük, egyszerűen az elektromos teherautókhoz és távolsági buszokhoz kínált hidat szerelték be a félpótkocsi középső tengelyeként. Egy komoly probléma mégis akad vele: a törvényalkotók hozzájárulása is szükséges ahhoz, hogy az eddig passzív félpótkocsiból aktív hajtással felvértezett tolóeszközök válhassanak. Ennél egyszerűbb és kézenfekvőbb ötlet a napelemek alkalmazása. Ezzel ugyanis a már meglévő, ám nem használt felületek és szabadon rendelkezésre álló energiák hasznosíthatóak!

Napos oldal

Számos vállalat foglalkozik ilyen rendszerekkel, például a Sono Motors német cég már évek óta dolgozik a haszonjárművek tetejére szerelt napelemek piaci bevezetésén. Első körben arra voltak kíváncsiak, hogy növeli-e érezhetően a hatótávolságot egy elektromos teherautó esetében vagy képes-e működtetni a fedélzeti fogyasztókat egy hűtős félpótkocsin. Nem kis feladat a háztetőkről ismert fotovoltaikus rendszereket járművekre átültetni, hiszen a hagyományos paneleknél sokkal nagyobb igénybevétel éri ezeket! Nemcsak a szemerkélő esőnek, hanem a nagynyomású mosónak is ellent kell állniuk.

Folyamatos vibrációk veszélyeztetik az élettartamot, és még az agresszív útszóró só is felcsapódhat rájuk. Emellett fontos a kis tömeg is, ezért a hagyományos társaiknál akár 70 százalékkal könnyebbre kellett tervezni azokat. A fejlesztéseiket eddig publikáló cégek túlszárnyalták ezeket az elvárásokat és olyan újgenerációs, ellenálló paneleket alkottak meg, amelyek akár ívelt felületeken is megállják a helyüket. Sőt, a Fraunhofer Napenergiarendszerek Intézete boszorkánykonyhájában olyat is láthattunk már, amelyet még akár fényezni is lehet!

Számszerű előnyök

Bár mindez remekül hangzik, kérdés, hogy mennyire hatékony egy ilyen rendszer. Egy hűtős félpótkocsira telepített 59 négyzetméternyi fotovoltaikus rendszer a szimulációk alapján évi 3400 liter üzemanyagot spórol meg. A teljes napelemes integráció – amely a félpótkocsi tetejét és az oldalait is borítja – várhatóan a hűtőegység éves átlagos energiaszükségletének akár 50 százalékát is fedezheti! Amennyiben csak a tetőt borítjuk napelemekkel, akkor a megtakarítás ennek a felére várható.

Mindezeket Bajorországot alapul véve számolták, vagyis az európai átlag jó közelítését jelentik. Az idén 90 éves Kögel az európai piac egyik vezető felépítmény- és pótkocsigyártójaként halad a korral és nyitott az innovációra. Ez a szemlélet a legjobb befektetés, éppen ezért az új napelemes technológia tesztelésének lehetőségére is az elsők között csapott le a vállalat. Várhatóan az elkövetkező években egyre többet hallunk majd erről az új megtakarítási formáról.





Megosztom másokkal

Minden, ami vontatható

Egészen egyedi igények szerinti szállítóeszközre lenne szükség? Személyautó mögé, esetleg teherautó-felépítményként, netán nehézvontatós járműszerelvény formájában? Széles palettával, mondjuk 750 kilogrammtól egészen 50 tonna össztömegig? Nos, a megoldás csakis a Delta-Truck kínálatának egyik legsokoldalúbb tagja, a Humbaur lehet!

Újabb mesterek újabb különleges feladatokra

Néhány hete már gyűjtöttünk egy csokorra valót a Broshuis ügyfeleinek kiszállított, speciális pótkocsik és alkalmazások közül. Ezúttal legalább annyira különleges és a tekinteteket sem kevésbé vonzó megoldásokat mutatunk be. A szerte Európában, üzemelő pótkocsik – és szállítmányaik – aligha számítanak mindennaposnak.

A VIARENT újabb lépést tett Szlovákiában: felvásárolta az MHC Mobility nehézjármű flottáját

A VIARENT – Közép-Európa meghatározó haszonjármű-bérbeadó vállalata – tovább erősíti jelenlétét Szlovákiában: sikeresen felvásárolta az MHC Mobility Slovakia nehézgépjármű flottáját. Az akvizíció stratégiai jelentőségű mérföldkő a vállalat régiós terjeszkedésében, és új szintre emeli szolgáltatási kapacitását a szlovák piacon, ahol a VIARENT már több mint egy évtizede, 2013 óta van jelen, a Delta-Truck s.r.o. márkanév alatt.

Könnyű eszköz nehéz munkára

Aligha vitatná bárki, nehéz kenyér a konténerezés. Embert, vontatót és pótkocsit is igencsak próbára tesz a kikötői daruk és a vágányrengetegek közepén sürgölődő átrakók világa. A Delta-Truck Kft. kínálatában immár két évtizede szereplő Kögel márka konténerszállító félpótkocsicsaládjának új tagja, a Port 20 azonban a szó szoros értelmében is „könnyedén” abszolválja a húszlábas konténerek szállításának feladatát.

Sajtóközlemény

2025. április 17. A Ford Trucks az Egyesült Királyságra és Írországra is kiterjeszti nemzetközi hivatalos szervizhálózatát: Támogatás az ügyfeleknek minden útvonalon