Nagyvárosi oroszlán

Hazánkban is egyre több városban szolgálják MAN Lion’s City buszok a közösségi közlekedést. A sikeres típus közel két évtized után teljesen új generációval folytatja pályafutását. Az új városi MAN haszongépjárművet kívül-belül számos innovatív megoldással látták el.

Közzétéve:

Idén tavasszal bemutatkozott a tiszta lapról indulva megtervezett MAN Lion’s City, amely a tavaly megjelent új MAN Lion’s Coach távolsági busz korszerű formavilágát követi. A fényszórók karakteres, LED-es fénycsíkja tölti be a nappali menetvilágítás szerepét, újdonságként pedig a tompított és a távolsági fényszórók is választhatók LED-technológiával. Az MAN márka teherautóiról ismerős fekete orrpanel és oroszlános emblémával ellátott, krómozott díszléc is az új Lion’s City meghatározó eleme. Az oldalablakok alsó vonalát mélyre húzták a tervezők, míg a borítópaneleket több részre osztották, hogy sérülés után olcsóbban cserélhetők legyenek. A jármű hátulján az okostelefonok világát idéző, nagy fekete panel reklámfelületnek is kiváló, a hátsó lámpák pedig szériában LED-esek. A megújult forma mögött innovatív tartalom húzódik. A fejlesztők új anyagokat és gyártási eljárásokat vezettek be, ezáltal a karosszéria egyszerre könnyebb és merevebb az eddiginél.

Vonzó utastér

Az új ajtók tíz centiméterrel szélesebbek, így gyorsabb és kényelmesebb fel-, illetve leszállást biztosítanak, valamint gyorsabban és simábban működnek. Ráadásul mindegyik ajtó pneumatikus vagy elektrohidraulikus mozgatással is rendelhető. Az utasteret elegáns színek, viszonylag sok matt fémfelület és igényes műanyagok uralják, valamint a kivitelezési minőség is kiváló. Sőt, olyan megoldások is rendelkezésre állnak, mint a famintázatú padló, a fényáteresztő csuklóharmonika és a változtatható színű LED-es rejtett hangulatvilágítás.

Áttervezett munkahely

A VDV-szabványnak megfelelően a vadonatúj műszerfal egy része a műszerpanellel és a legfontosabb kapcsolókkal a kormányoszloppal együtt állítható, ezenkívül a többi kapcsolót, illetve kezelőelemet is praktikusabban rendezték el. Így például a sebességváltó forgókapcsolója magasra és a kormánykerékhez közel, könnyen elérhető helyre került. Kár, hogy multifunkciós kormánykerék még mindig nem rendelhető és a műszerpanel sem korszerűsödött. Az oldalsó konzolon viszont italtartót és USB-csatlakozót is kialakítottak, míg extraként zárható tároló és hálós újságtartó is rendelhető.

Méretcsökkentés

A gépészetet sem hagyták érintetlenül. A jól ismert D20-as erőforrást a teljesen új fejlesztésű, soros, hathengeres, kilencliteres D15-ös váltotta fel, amely 280, 330 és 360 lóerős teljesítményszinteket kínál. Az erőforrás kipufogógáz-visszavezetés nélkül, csak SCR-rendszerrel és részecskeszűrővel teljesíti a jövőre életbe lépő Euro VId normát. Továbbá a D15-ös motor egyetlen fix geometriájú turbófeltöltővel működik, ami a saját tömeg és a megbízhatóság tekintetében is előnyösebb, mint a változó geometriájú vagy a kétlépcsős turbófeltöltés.

MAN hibrid modullal

A D15-ös motor opcióként az új MAN EfficientHybrid modullal is társítható, hogy még gazdaságosabb, tisztább és kényelmesebb üzemelést biztosítson. A lendkerékházban elhelyezett nyolc kilowattos villanymotor az önindítót és a generátort is kiváltja. A jármű megállásakor a dízelmotor rögtön leáll, majd a gázpedálra lépve újraindul. A lassításkor visszatermelt energiát a tetőn elhelyezett szuperkondenzátor tárolja el. Az MAN haszongépjármű-gyártó tesztjei alapján a hibrid rendszerrel akár 16 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető. A Lion’s City további fontos újítása a független első kerékfelfüggesztés. A típus új generációjának gyártása idén augusztusban kezdődik el az MAN lengyelországi, starachowicei üzemében.





Megosztom másokkal

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

A név kötelez

Főként az alumínium billencsek mestereként ismerhetjük a Benalu márkát. Az alapítók – Hubert Pora és Dominique Bonduelle urak – már a cég nevével is erre utaltak, amikor a francia bennes (billencs) és az alumínium szavak összetételével jegyezték be cégüket 1967-ben.

Gördülékeny elemcsere

Habár nem nevezhető új koncepciónak, mindeddig senkinek sem sikerült széles körben megvalósítania az elektromos haszonjárművek akkumulátorcserélő rendszerét. Eddig, ugyanis az Isuzu egy olyan koncepciót mutatott be, ami akár működőképes is lehet!