Multimodális ötletroham

Tengeristenről nevezték el, egy legendás vonat ihlette a formavilágát, ám a közúti áruszállítás lehetséges jövőbeli megoldásainak tanulmányozására született meg a Hyundai HDC-6 Neptune nyerges vontatóból és HT Nitro ThermoTech® hűtős félpótkocsiból álló szerelvény. Így a dél-koreai tanulmányjármű műszaki tartalma is legalább annyira izgalmas, mint a megjelenése.

Közzétéve:

Egy igazán ikonikus jármű, a New York Central Railroad vasúttársaság által 1936 és 1959 között üzemeltetett, Henry Dreyfuss által megálmodott Mercury vasúti szerelvény formatervét vették elő a Hyundai szakemberei, és ültették át közúti nyerges szerelvényükre. A különleges formához igazították a funkciókat is, így születtek meg a jármű oldalával párhuzamosan nyíló lengőajtók és a hűtőrács oldalsó folytatásából motorosan előbújó fellépők, a visszapillantó tükröket pedig kamerák helyettesítik. A tágas, hálóhelyes fülke belsőtere is hemzseg az ínyencségektől, ilyenek például a beforgatható kagylóülések, az egyküllős kormánykerék, a szélvédőre teljes szélességben vetíthető információk, az egyetlen széles kijelzőből álló műszerfal és a luxusszínvonalú anyagok.

Üzemanyagcellával a jövőbe

A gömbölyű fülke alatt pedig hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc dolgozik. Pontosabban nem teljes egészében alatta, ugyanis a négy hidrogéntartályt a fülke mögött, egymás fölött helyezték el. Sajnos konkrét műszaki adatokat nem tett közzé a gyártó, azt viszont kihangsúlyozta, hogy a távolsági nehézsúlyú áruszállításban egyértelműen az üzemanyagcellát tartja az optimális megoldásnak. Ugyanis ez lényegesen nagyobb hasznos teherbírást és hatótávolságot, valamint gyorsabb feltölthetőséget kínál, mint az akkumulátoros elektromos hajtásláncok.

A félpótkocsi is megér egy misét

A Hyundai HDC-6 Neptune vontatóra akasztott hűtős félpótkocsi pedig nemcsak formailag alkot szerves egységet a gépessel, hanem műszaki megoldásait tekintve is, hiszen a maga nemében ez is egy tanulmányjármű. A HT Nitro ThermoTech® elnevezésű félpótkocsi folyékony nitrogénnel működő hűtőrendszert alkalmaz, amely a hagyományos hűtőaggregátoknál gyorsabban tudja lehűteni a rakteret, kilencven százalékkal kisebb a szén-dioxid-lábnyoma, valamint teljesen csendben üzemel, ami nagy előny az éjszaka végzett városi kiszállításoknál. A hűtőrendszer védett helyre, az alváz alá került. Továbbá a fokozottan hőszigetelt felépítmény szerkezeti konstrukciója is említésre méltó. Az oldalfalak, a homlokfal és a tető is egyetlen szendvicsszerkezetű habpanelből áll, amelyeket oszlopok és gerendák alkalmazása nélkül, ragasztással rögzítenek a vázkeretekhez. Ez csökkenti a hőhidak keletkezését és kiküszöböli a szivárgások lehetőségét. A paneleket pedig szálerősítéses polimerből készült burkolatok fedik, amelyek a saját tömeg mérséklése mellett hatékonyabb hőszigetelést eredményeznek. Közös technológiai kapocs a vontató és a félpótkocsi között, hogy a folyékony hidrogént és a folyékony nitrogént egyaránt rendkívül nagy nyomáson és jóval nulla Celsius-fok alatti hőmérsékleten kell tárolni.

Hosszú távú stratégia része

Persze a dél-koreai gyártónak nem ez az első szárnypróbálgatása az üzemanyagcellás elektromos hajtás terén. Éppen a Hyundai jelent meg a piacon az első nagy sorozatban gyártott, kereskedelmi forgalomban elérhető üzemanyagcellás személyautóval, a Tucson FCEV modellel még 2013-ban. A következő öt évben pedig 1600 üzemanyagcellás Xcient nehéz-tehergépkocsit szállít majd Svájcba. Ezzel párhuzamosan a Hyundai elkötelezte magát az iránt, hogy 2030-ra széles körben elterjessze az üzemanyagcellás járműveket és kiépüljön az ezek üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra. Ebben képvisel fontos mérföldkövet a most bemutatott Neptune nyerges vontató is.





Megosztom másokkal

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

A név kötelez

Főként az alumínium billencsek mestereként ismerhetjük a Benalu márkát. Az alapítók – Hubert Pora és Dominique Bonduelle urak – már a cég nevével is erre utaltak, amikor a francia bennes (billencs) és az alumínium szavak összetételével jegyezték be cégüket 1967-ben.

Gördülékeny elemcsere

Habár nem nevezhető új koncepciónak, mindeddig senkinek sem sikerült széles körben megvalósítania az elektromos haszonjárművek akkumulátorcserélő rendszerét. Eddig, ugyanis az Isuzu egy olyan koncepciót mutatott be, ami akár működőképes is lehet!