Kilencven innovatív esztendő
Vitathatatlanul Franz Xaver Gruber osztrák zeneszerzőnek köszönhetjük a világ legnépszerűbb karácsonyi énekét. A Csendes éj örökérvényű dallamaihoz hasonlóan bő száz esztendővel később, Franz Xaver Kögel is maradandót alkotott. Mégpedig olyat, aminek a fuvarozóvállalkozók nem csak karácsonykor örülhetnek.
Egykori tanítómesterének bognárműhelyét 1934-ben vette át a fiatal Kögel, és ezzel lefektette kontinensünk egyik legnagyobb és legsikeresebb pótkocsigyártója, a 11 országban közel 1400 munkatárssal szorgoskodó Kögel Trailer GmbH alapjait. Megalakulásuk után három esztendővel már karosszériaépítő munkákra is készen álltak. A második világháborút követően, 1945-től a távolsági fuvarozás igényeinek jobban megfelelő komfort-, valamint hálófülkék fejlesztését és gyártását is elkezdték. Még a hatvanas éveket megelőzően, 1958-ban bemutatták Nyugat-Németország hosszú rakományok szállítására kialakított legnagyobb félpótkocsiját. A 36 méter hosszú rakfelülettel felvértezett óriás ötventonnás terheléssel is megbirkózott, miközben nyolcvan tonnával mérlegelt.
Csupán 1961-et írunk, amikor a Kögel megépíti a legelső, teljesen műanyag szerkezetű hűtős felépítménnyel felvértezett félpótkocsiját. Egyúttal 2,6 méterre növelte a mélyhűtött árukat szállító pótkocsik szélességét, ami jelentős gazdasági előnyt jelentett a fuvarozóvállalatok számára. A következő évtized sem múlt el innováció nélkül, hiszen 1976-ban egy alváz nélküli, teljesen önhordó szerkezetű félpótkocsival forradalmasították a hűtős áruszállítást. Már a nyolcvanas évek elején járunk, amikor 1982-ben a Kögel bemutatta a világ legkönnyebb sorozatgyártású félpótkocsiját, ami a csupán 6350 kilogrammos saját tömege ellenére 25 tonnás terhet vehetett a hátára. Minden idők egyik legsikeresebb lányegyüttese, a Spice Girls éppen legelső kislemezének Wannabe című slágerét dúdolta, amikor a Kögel 1996-ban, legelső európai gyártóként az alapfelszereltségű járműveit is légrugózással látta el.
Millenniumi lendület
Az ezredforduló után is töretlen maradt a fejlődés, 2005-ben csatlakozott a Kögel kínálatához a Big-MAXX. A 17,8 méter hosszú félpótkocsi 37 raklapot is kényelmesen elrejthetett a szokásnál tíz százalékkal tágasabb rakterébe. Manapság EuroTrailer néven találhatunk rá a Kögel kínálatában. Az IAA 2016 nemzetközi járműipari kiállításon rántották le a leplet a Kögel Light Plus pótkocsiról. Ennek fejlesztése során a stabilitás és robusztusság megtartásával a lehető legkisebb saját tömeg (4775 kilogramm) mellett a legnagyobb terhelhetőséget tűzték zászlajukra a Kögel konstruktőrei.
A svábföldi gyártó immár kilenc évtizede gördíti előre olyan innovatív megoldásokkal az önálló mozgásra képtelen szállítóeszközök technológiáját, amik azóta mindenhol általánossá, sőt elengedhetetlenné váltak. Hogy csupán néhány példát említsünk, a Kögel nevéhez köthető a mára széles körben elterjedt központi tengelyes billenőplatós pótkocsi, valamint a legelső kataforetikus merítő felületkezeléssel (KTL) korrózióállóvá varázsolt pótkocsi is. Többek között éppen ennek az új megoldások iránti nyitottságnak és technokrata szellemiségnek köszönhetően tudtak az erős nemzetközi mezőny ellenére immár közel száz esztendőn keresztül sikeresek maradni.