Haszongépjármű bérlet vagy lízing?

Egy-két ritka kivételtől eltekintve haszongépjárműveket nem a teljes vételár készpénzes kifizetésével szereznek be a vállalkozások, hanem valamilyen finanszírozási konstrukció igénybe vételével.

Közzétéve:

Ma már több jól bevált finanszírozási megoldás közül is válogathatnak az ügyfelek, ezért érdemes tisztában lenni azzal, hogy melyik pénzügyi terméknek mik a főbb jellemzői, illetve előnyei.

Operatív lízing (tartós bérlet)

Az operatív lízing (tartós bérlet) azoknak ajánlható, akik a lízingtárgyat a futamidő lejáratát követően nem kívánják tovább használni, vagyis nem a tulajdonszerzés a cél. Ennél a konstrukciónál a futamidő végén a tulajdonjog a lízingbeadónál marad. A lízing időtartama 12-60 hónap.

Operatív lízing előnyei:

  • a lízingdíjak teljes összege a futamidő alatt költségként számolható el, ezáltal adóalap-csökkentő hatása van,
  • a lízingtárgy mérlegen kívüli tétel, amely kíméli a vállalkozás beruházási keretét.

Nyílt végű pénzügyi lízing

A nyílt végű pénzügyi lízing esetében minimális indulóköltségek mellett is megvalósíthatók a tervezett eszközbeszerzések, mivel a beruházáshoz kapcsolódó áfafizetési kötelezettség eloszlik a teljes futamidő alatt.

A futamidő alatt az eszköz feletti tulajdonjog a lízingbeadónál van, azonban a lízingbevevő könyveiben szerepel, így az értékcsökkenést is a lízingbevevő számolja el. A futamidő végén a lízingbevevő eldöntheti, hogy él elővásárlási jogával és a szerződésben rögzített maradványérték megfizetésével megszerzi a lízingtárgy tulajdonjogát, vagy él a vevőkijelölési jogával, és harmadik fél részére maradványértéken közvetlenül értékesítik a lízingtárgyak, vagy visszaadja az eszközt a lízingbeadónak. A lízing időtartama 12-60 hónap.

Nyílt végű pénzügyi lízing előnyei:

  • a beszerzési ár áfatartalmának összegét a lízingbevevőnek nem a finanszírozás kezdetekor, hanem a futamidő alatt kell megfizetnie, és azt az egyes lízingdíjak tőkerészéhez kapcsolódva rendezheti,
  • amennyiben a futamidő végén a lízingbevevő él elővásárlási jogával, a maradványérték kifizetésével megszerezheti a lízingtárgy tulajdonjogát.

Zárt végű pénzügyi lízing

Zárt végű pénzügyi lízing esetében a futamidő alatt az eszköz feletti tulajdonjog a lízingbeadónál van, azonban a lízingbevevő könyveiben szerepel, így az értékcsökkenést is a lízingbevevő számolja el. A futamidő végén a lízingbevevő az utolsó lízingdíj megfizetésével automatikusan megszerzi a lízingtárgy tulajdonjogát.

Azoknak ajánljuk, akik a lízingtárgyat a futamidő lejáratát követően is használni kívánják. A beszerzési ár áfatartalma a futamidő elején befizetendő, és a lízingbeadó által kiállított számla alapján teljes egészében visszaigényelhető. A lízing időtartama 12-60 hónap.

Zárt végű pénzügyi lízing előnyei:

  • a lízingtárgy a futamidő végén maradványérték megfizetése nélkül kerül a lízingbevevő tulajdonába,
  • az áfafizetési kötelezettség, illetve visszaigénylés a futamidő elején esedékes.

A nyílt végű lízing három opciója több megfontolásra érdemes problémát is felvet. Ennél a konstrukciónál a képzett maradványérték a lízingbeadó kockázatának csökkentése érdekében lényegesen kisebb szokott lenni, mint az eszköz valós piaci értéke. Ezért az ügyfeleknek a futamidő végén a tulajdonjogot nem éri meg átengedni a lízingbeadónak. A tulajdonjog megszerzése esetén viszont az adóhatóság vélelmezheti, hogy már a szerződés megkötésekor erre irányult az ügyfél szándéka, és csak azért választotta a nyílt végű lízinget, mert kedvezőbb feltételeket kínál, mint a zárt végű lízing, például az áfa visszaigényelhetőségét. Ezért az adóhatóság kérheti a teljes könyvelés revízióját, és akár büntetést is kiszabhat. A harmadik opció esetén a kijelölt vevőnek a képzett maradványértéken adják át a tulajdonjogot, ami lényegesen kisebb a valós piaci értéknél. Márpedig a törvény szerint a termékek csak valós piaci értéken cserélhetnek gazdát. Ezzel ellenkező esetben adóelkerülés állhat fenn, amiért szintén büntetést szabhat ki az adóhatóság.

Haszongépjármű bérlet

Ezzel szemben a haszongépjármű bérlet esetében semmilyen pénzügyi, könyvelési, illetve adózási aggállyal sem kell számolni. Sőt, a tartós bérlet jó néhány gyakorlati előnyt is nyújt az ügyfeleknek. A VIA Bérautó Kft. például garantálja, hogy meghibásodás esetén a lehető leggyorsabban elvégzi a javítást vagy cserejárművet biztosít, továbbá európai segélyszolgáltatással áll rendelkezésre. A cég lehetőséget nyújt akár egynapos vagy többéves haszongépjármű bérletre is, így a szezonálisan ingadozó fuvarkapacitási igényeket vagy egy hirtelen jött nagyobb megrendelés követelményeit rugalmasan kielégíthetik az üzemeltetők a járműbérléssel.

A bérleti konstrukció a járművel kapcsolatos teljes adminisztrációs ügyintézést is magában foglalja, amivel az ügyfelek pénzt is időt takaríthatnak meg, míg a havidíj a biztosításokat, a gumiabroncsok költségét és a javítási, illetve karbantartási költségeket is tartalmazza, így nagyon kiszámíthatóvá teszi az üzemeltetési költségeket, azaz minimalizálja a pénzügyi kockázatokat. Az egy év körüli futamidő pedig arra is lehetőséget nyújt, hogy az üzemeltető mindig az éppen aktuális fuvarfeladatihoz legjobban illő specifikációjú járművekkel dolgozhasson, ami szintén fokozza a hatékonyságot. Ráadásul ezt különösebb saját tőke lekötése nélkül, tehát minimális pénzügyi kockázat mellett. A viszonylag szigorú hitelbírálati feltételek miatt pedig sokszor az induló vállalkozásoknak is a tartós bérlet a legjobb vagy akár egyetlen lehetőség arra, hogy új eszközhöz juthassanak. Mindemellett a VIA Bérautó Kft. a bérbe adott járműveket olyan korszerű telematikai eszközökkel látja el, amelyek segítségével folyamatosan kiértékelhető a gépkocsi és a járművezető teljesítménye, ami szintén elősegíti a lehető leggazdaságosabb üzemeltetést. Sőt, hosszú távú bérlet esetén a VIA Bérautó Kft. az ügyfél vállalkozásának arculati dekorációjával ellátva bocsátja rendelkezésre a járművet.

Döntsenek az ügyfelek egyéni igényeiknek és lehetőségeiknek megfelelően bármelyik finanszírozási konstrukció mellett, a Delta cégcsoport széles körű pénzintézeti kapcsolatai révén a különféle lízingváltozatokra éppúgy optimális megoldást tud nyújtani, mint a járműbérlésre.





Megosztom másokkal

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.

Az idő pénz!

Jelen esetben szó szerint igaz ez a mondás, hiszen aktuális akciónk keretében most a teljes 2024-as lízingdíjat átvállaljuk Öntől! Érdemes tehát gyorsan dönteni, ugyanis valóban minden nap számít. Minél korábban gazdagítja flottáját egy Ford Trucks nyerges vontatóval, annál többet takaríthat meg szilveszterig!

Újabb premier a Ford Otosantól Törökországban: Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer

Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a teszt idejére egy a forgalom elől elzárt autópályaszakaszon, az ICA által épített Yavuz Sultan Selim (Vitéz Szelim szultán) hídon és az Északi körgyűrűn tette próbára a 4. szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt teherautót, amelyet elsőként Törökországban fejlesztett ki a Ford Otosan, az autóipar átalakításában élenjáró Ford Trucks nehézhaszonjármű … Continued

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 3. rész

A Lamberet hannoveri megjelenéséről beszámoló cikksorozatunk harmadik részéhez érkeztünk. Ezúttal a hűtőfelépítmények specialistájának a belső égésű motorral felszerelt, illetve tisztán elektromos kisáruszállítók és furgonok számára kínált hűtős átalakítások, illetve hűtőfelépítmények választékát mutatjuk be. Innovatív 2024-es újdonságai révén a Lamberet számos járműgyártó standján képviseltethette magát.

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 2. rész

A Lamberet hannoveri palettáját bemutató sorozatunk második részének témája az SR2e félpótkocsik elektromossá alakítására, valamint az utólagos elektromos átalakításokra összeállított Lamberet Energy koncepció. A program a szabályozott hőmérsékletű szállítás környezetvédelmi kihívásaira reagálva konkrét és gazdaságilag is megvalósítható megoldásokat kínál az ágazat számára. Fejlett műszaki megoldásokat sorakoztat fel az elektromos energia tárolására, átalakítására és kezelésére. Ezzel … Continued