Harmadával takarékosabb!

Valójában semmilyen innovatív vagy egyedülálló műszaki megoldást nem tartalmaz a Volvo Trucks legújabb tanulmányszerelvénye, hanem csak a már ma is elérhető és könnyen megvalósítható technológiákat alkalmazza egy komplett rendszerként. Az eredmény mégis megdöbbentő: harminc százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztás, illetve károsanyag-kibocsátás.

Közzétéve:

Amikor közel két évvel ezelőtt megjelent a Volvo Trucks tanulmányszerelvénye, a Concept Truck, akkor elsősorban az áramvonalas megoldásaival és a csökkentett tömegével ért el jelentősen kisebb üzemanyag-fogyasztást. Nemrég azonban a Volvo Buses részleg autóbuszokkal szerzett tapasztalatain alapulva hibrid hajtáslánccal is kiegészítették a koncepciójárművet.

A Svéd Energiaügynökség és az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma által támogatott projekt keretében megszületett Volvo Concept Truck alapja a Volvo FH 420 modell a D13-as dízelmotor Euro VIc generációjával ellátva. A fejlesztők azonban aerodinamikai szempontból a teljes szerelvényt optimalizálták, vagyis a vontató hátsó és a félpótkocsi összes kerekét, valamint az alváz alját leburkolták, továbbá áttervezték a két jármű közötti rést áthidaló oldalsó légterelőket, illetve a hűtőlevegő áramlását. Ezenkívül jobban legömbölyítették a vontató orrát, lefedték a fellépőket, a visszapillantó tükröket pedig kamerákkal helyettesítették, míg a félpótkocsi hátuljára oldalra hajtható légterelő lapokat szereltek fel. Mindezek eredményeként jelentősen, negyven százalékkal mérséklődött a szerelvény légellenállása. Szintén hozzájárul a fogyasztáscsökkentéshez, hogy kis gördülési ellenállású gumiabroncsokkal látták el a teljes szerelvényt, valamint sikerült két tonnát lefaragni a vontató saját tömegéből.

Végül, de nem utolsósorban párhuzamos elvű hibrid hajtásláncot kapott a vontató. Ennek villanymotorja az egyszázalékosnál meredekebb lejtőkön és fékezés közben a mozgási energiát elektromos energiává alakítva visszatáplálja az akkumulátorokba. Majd ezt felhasználva sík szakaszokon, illetve enyhe emelkedőkön a villanymotor besegít a jármű hajtásába. Ehhez optimalizálták a domborzathoz előrelátóan igazodó I-See hajtásláncvezérlést is, így a jármű akár tíz kilométeren keresztül is tisztán elektromos üzemmódban haladhat.

Mindezek hatására jelenleg harminc százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztásnál tartanak a fejlesztők. A projekt végső célja azonban a fogyasztás felére csökkentése a távolsági fuvarozásban. Persze ez a tanulmányjármű egyelőre még nem áll az ügyfelek rendelkezésére, de bizonyos megoldásai folyamatosan jelennek meg a sorozatgyártású Volvo tehergépkocsikon.

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu





Megosztom másokkal

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

A név kötelez

Főként az alumínium billencsek mestereként ismerhetjük a Benalu márkát. Az alapítók – Hubert Pora és Dominique Bonduelle urak – már a cég nevével is erre utaltak, amikor a francia bennes (billencs) és az alumínium szavak összetételével jegyezték be cégüket 1967-ben.

Gördülékeny elemcsere

Habár nem nevezhető új koncepciónak, mindeddig senkinek sem sikerült széles körben megvalósítania az elektromos haszonjárművek akkumulátorcserélő rendszerét. Eddig, ugyanis az Isuzu egy olyan koncepciót mutatott be, ami akár működőképes is lehet!