
Fenntartható innovációk
Megérkezett a Ford Truck F-MAX második generációja, ami finomított külsővel, új erőforrással, valamint számos műszaki innovációval igyekszik elnyerni a fuvarozóvállalatok, valamint járművezetők szívét.
Kigördült a háromszázezredik teherautó a törökországi Eskişehir városában a Ford Trucks több mint negyvenéves múltú üzeméből. Ebből a szép mennyiségből összesen 36 ezer példány írható az F-MAX zászlóshajó számlájára. A Delta-Truck Kft., a Ford Trucks magyarországi importőre a megjelenése, azaz 2018 óta forgalmazza a típust, ami még abban az esztendőben elnyerte a 2019 International Truck of the Year, vagyis Év Tehergépkocsija díjat. Hazánkban nagyságrendileg ezer F-MAX talált gazdára, és számuk egyre növekszik.
Evolúció, nem revolúció
A Ford Trucks munkatársai is az állandó fejlődésben látják a márka jövőjét. Ezért tovább finomították a mai napig esztétikus megjelenésű Ford F-MAX fülkéjét. Természetesen elsősorban amiatt, hogy csökkentsék a légellenállását. Légterelőelemet helyeztek az A oszlopra, a fülkehátfal és a függőleges légterelő közé pedig szigetelés került. A fényszórók fölé apró szárnyacskákat helyeztek, a kerékjárati ívekben pedig új betét csökkenti a hézagot és ezzel a turbulenciákat. Igény esetén a digitális tükrök rögtön két változatban, prémium- és alapcsomagban váltják le a széltoló külső visszapillantó tükröket.
A digitális tükörrendszer egyik különlegessége az úgynevezett „tolvajfigyelő mód”, ami álló járműnél, gyújtás nélkül, zárt ajtók és megfelelő akkumulátortöltöttség mellett a szerelvény közvetlen környezetét figyeli és mozgást észlelve videófelvételre rögzíti az ólálkodókat. De hagyjuk a csibészeket, inkább a második generációs Ford Trucks F-MAX további technikai finomságaira fókuszáljunk! Ugyanis az aktív hűtőlamellák a dízelmotor hűtésigényének függvényében automatikusan és fokozatmentesen nyitódnak, illetve záródnak. Utóbbi esetben könnyebb a levegő áramlása a fülke körül, ezáltal csökken a jármű légellenállása. A rendszer további előnye, hogy az erőforrás gyorsabban eléri az optimális üzemi hőmérsékletet, ami a hosszabb élettartam mellett jótékonyan hat a takarékosságára is.
Új generációs erőforrás
A 12,7 literes Ecotorq dízelmotor teljesítménye ötszázról 510 lóerőre növekedett, ami azonban ennél sokkal fontosabb, hogy elődjénél immár hat százalékkal takarékosabb. A legnagyobb forgatónyomatéka pedig 2500-ról 2600 newtonméterre növekedett. Ezt olyankor is leadja, amikor ECO-módban 450 lóerőre korlátozott a teljesítménye. A takarékos menetmódban a korábbi 85 helyett, immár 90 kilométer/órás sebességig engedi gyorsulni a vontatót. Pótkocsi nélkül sem engedi duhajkodni a sofőrt, inkább csökkenti az erőforrás forgatónyomatékát és a vontató gyorsulását.
Átformálták a pedáltérképet, így ötven kilométer/órás sebesség felett a gázpedál középállásánál immár nagyobb a motor forgatónyomatéka. Így a hatékonyabb gyorsítás mellett takarékosabban üzemelhet az F-MAX. Az új, saját fejlesztésű, 16 előre- és négy hátrameneti fokozattal felvértezett automatizált sebességváltót gyorsítóáttétellel látták el. Ennek köszönhetően legfelső fokozatban csökkent az erőforrás fordulatszáma és tüzelőanyag-fogyasztása. Ezt elősegítendő hosszabbodott a hátsó tengely áttétele is. Olyannyira, hogy a mega kapcsolási magasságú F-MAX nyerges vontatókba eleve a hosszú, 2,17 áttételű hátsó tengelyt szerelik. A tartósfék szerepét a 450 kilowatt teljesítményű és 3800 newtonméteres forgatónyomatékre képes Voith retarder látja el. Apropó fék! A további hatékonyság érdekében fékbetétvisszahúzó rugókkal szerelték fel a fékrendszert.
Ezek azonnal nyugalmi állapotba húzzák vissza a fékbetéteket, amint a járművezető levette lábát a fékpedálról. Ezzel csökkentik a felesleges súrlódást, valamint kopást. Ez nemcsak a fogyasztást csökkenti és a betétek élettartamát növeli, hanem egyúttal a finompor-kibocsátást is mérsékli. Gyárilag alacsony gördülési ellenállású, prémiumminőségű gumiabroncsokkal szerelik a második generációs F-MAX haszonjárműveket. Igény esetén az első laprugók feladatát is légrugók veszik át, mi több a mega kapcsolási magasságú nyerges vontatóknál ez egyenesen az alapfelszereltséget gazdagítja.
Takarékossági hullámlovas
Fa Nándorhoz semmi köze, mégis képes vitorlázni a második generációs F-MAX. A prediktív sebességszabályzó rendszerrel, valamint az előrelátó, domborzatkövető hajtásláncvezérléssel összhangban a vitorlázó funkció sík, kanyaroktól mentes úton beállítás függvényében plusz-mínusz három kilométer/órás sebességgel engedi felgyorsulni, majd lelassulni a szerelvényt. Természetesen ezt sem öncélúan teszi, hiszen ezek az innovációk mind a hatékonyság növelését, egyúttal a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentését célozzák. Az eredmények magukért beszélnek, ugyanis a második generációs F-MAX akár 11,3 százalékkal lehet takarékosabb az elődjénél. Apropó, az F-LINE is megkapta ezt az új erőforrást, de az már egy másik történet…