Ezzel remekeltek a csehek

Egy igazi különlegesség tűnt fel idén a Dakar-ralin, méghozzá igen sikeres eredményt elérve. A Praga V4S DKR versenykamion ráadásul egy másik legendás cseh tehergépkocsi-gyártó, a Tatra hírnevét is öregbíti.

Közzétéve:

Bizonyára sokan emlékeznek még a rövid, keskeny csőrrel ellátott, jellegzetesen visító hangú, kiváló terepjáró képességű, 6×6-os, portáltengelyes, eredetileg katonai alkalmazásra tervezett Praga V3S tehergépkocsikra, hiszen hazánkban is szép számban előfordultak szennyvízszállítóként, autódaruként vagy műhelykocsiként. Nos, ezeknek állít emléket a világ legkeményebb terepraliversenyén idén rajthoz állt Praga V4S DKR modell. Ám leginkább csak a nevével teszi ezt, műszaki alapja ugyanis az InstaForex Loprais Team nevű csapat tavalyi Tatra Jamal versenykamionja.

Újjászületett versenykamion

A csapat a Praga V4S DKR megépítésekor megtartotta a Tatra legendás, jól bevált központi csővázát és lengőtengelyes, független felfüggesztéseit, hiszen ez a konstrukció évtizedek óta bizonyít civil alkalmazásokban és nehéz terepversenyeken egyaránt. Elvégre a Tatra a hat győzelmével a második legsikeresebb tehergépkocsi-márka a Dakar-rali több mint negyvenéves történelmében. A kopřivnicei gyártó sajátos megoldása ugyanis nemcsak rendkívül robusztus felépítést, hanem alacsony tömegközéppontjával és a futómű kisebb rugózatlan tömegével versenytempóban is kiváló viselkedést biztosít. Továbbá megtartották a Tatra 815 fülkéjét is. A kissé problémás Caterpillar motort viszont kicserélték egy körülbelül 4100 newtonméter nyomaték kifejtésére képes IVECO erőforrásra, a kézi váltót pedig egy Allison automatikus váltóra. Ezzel egy csapásra megszűntek a tengelykapcsoló-problémák is, ráadásul az automata nagy mértékben tehermentesíti a pilótát verseny közben. Az új hajtáslánc mellett pedig az új felépítmény is hozzájárult ahhoz, hogy még alacsonyabbra kerüljön a jármű tömegközéppontja.

Nagymúltú csapat

A jól felkészített versenykamion mögött egy kétségkívül igen tapasztalt csapat áll. A pilóta a negyvenéves Aleš Loprais, vagyis a legendás, hatszoros Dakar-győztes Karel Loprais unokaöccse. A tehetséges versenyző 2006-ban kezdte a dakaros karrierjét nagybátyja mellett a navigátori ülésben, majd a következő szezonban már a volán mögött ülve megszerezte a Dakar-rali összesített harmadik helyezését. Következő jelentős sikereként 2011-ben a dobogó legfelső fokára állhatott a Selyemút-ralin. Idén pedig a Pragával két szakaszon is a harmadik helyen végzett, míg a közel 7900 kilométeres versenytávot teljesítve az összesített hetedik helyen ért célba. Ez különösen szép eredmény annak tükrében, hogy nem gyári csapatként indultak.

Jön tehergépkocsi is?

A hírnév pedig az utóbbi időben reneszánszát élő Pragának is jól jön. Habár tehergépkocsit több mint tíz éve nem gyártanak, kínálatukban a profi versenygokartoktól a Praga R1R szupersportautón és annak versenykivitelein át a légcsavaros, egymotoros Praga Alfa repülőgépig számos izgalmas termék megtalálható. Lehet, hogy éppen a dakaros sikerek kapcsán a teherautó-gyártáshoz is visszatér a patinás cseh vállalat?

 

 





Megosztom másokkal

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.

Az idő pénz!

Jelen esetben szó szerint igaz ez a mondás, hiszen aktuális akciónk keretében most a teljes 2024-as lízingdíjat átvállaljuk Öntől! Érdemes tehát gyorsan dönteni, ugyanis valóban minden nap számít. Minél korábban gazdagítja flottáját egy Ford Trucks nyerges vontatóval, annál többet takaríthat meg szilveszterig!

Újabb premier a Ford Otosantól Törökországban: Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer

Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a teszt idejére egy a forgalom elől elzárt autópályaszakaszon, az ICA által épített Yavuz Sultan Selim (Vitéz Szelim szultán) hídon és az Északi körgyűrűn tette próbára a 4. szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt teherautót, amelyet elsőként Törökországban fejlesztett ki a Ford Otosan, az autóipar átalakításában élenjáró Ford Trucks nehézhaszonjármű … Continued

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 3. rész

A Lamberet hannoveri megjelenéséről beszámoló cikksorozatunk harmadik részéhez érkeztünk. Ezúttal a hűtőfelépítmények specialistájának a belső égésű motorral felszerelt, illetve tisztán elektromos kisáruszállítók és furgonok számára kínált hűtős átalakítások, illetve hűtőfelépítmények választékát mutatjuk be. Innovatív 2024-es újdonságai révén a Lamberet számos járműgyártó standján képviseltethette magát.

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 2. rész

A Lamberet hannoveri palettáját bemutató sorozatunk második részének témája az SR2e félpótkocsik elektromossá alakítására, valamint az utólagos elektromos átalakításokra összeállított Lamberet Energy koncepció. A program a szabályozott hőmérsékletű szállítás környezetvédelmi kihívásaira reagálva konkrét és gazdaságilag is megvalósítható megoldásokat kínál az ágazat számára. Fejlett műszaki megoldásokat sorakoztat fel az elektromos energia tárolására, átalakítására és kezelésére. Ezzel … Continued