Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

Közzétéve:

Szigorúbb biztonsági követelményeket írnak elő a haszonjárművek számára az általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation, GSR) legújabb módosításai, amelyek júliusban léptek hatályba. A frissített szabályok értelmében már mindegyik ma újonnan forgalomba helyezett kishaszonjárműnek, tehergépkocsinak és autóbusznak meg kell felelnie ezeknek az előírásoknak. Az Európai Unió célkitűzése, hogy 2038-ig legalább 25 000 emberéletet mentsenek meg ezekkel, sőt a következő 26 évben nullára redukálják a halálos és súlyos sérülésekkel járó közúti balesetek számát.

Kötelező változtatások 2024 júliusában

A rendeletben összesen 11 aktív biztonsági asszisztensrendszert írtak elő. Ezek közül nyolcnak idén júliusra, a többinek pedig 2026–2029 között kell beköltöznie minden új teherautóba és autóbuszba. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb 2024 nyarától kötelező a vészfékjelzés, ami villogó féklámpával vagy egy hasonlóan erős fénnyel jelzi a követő forgalom számára a lehetséges veszélyt erős fékezéskor. Különösen nagy jelentősége van ennek rossz látási viszonyok között, ráadásul a villogó fényt a kevésbé figyelmes vezetők is könnyebben észlelik. Emellett mostantól kötelező kamerákkal vagy szenzorokkal figyelni tolatáskor a teherautó mögötti területet, elkerülendő ezzel az esetleges személyi sérüléseket.

Szintén fontos kötelező újdonság a teherautók és autóbuszok esetében az abroncsnyomás-ellenőrző, ami elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. A megfelelő nyomás a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbítása szempontjából sem elhanyagolható, az üzemanyagfogyasztásról már nem is beszélve! Szintén a lista részét képezni az intelligens sebességinformációs rendszer, amely figyelmeztet, ha a járművezető túllépné az éppen aktuálisan megengedett tempót.

A teherautók és autóbuszok holttérfigyelő rendszerének fontosságát magyaráznunk sem kell: elengedhetetlen a járművezető számára, hiszen jelzi a kerékpárosokat és gyalogosokat, akik a jármű mellett vagy közvetlen közelében, de jól be nem látható helyen haladnak el. Szintén hasznos újítás a 3,5 tonna fölötti járművek esetében az elinduláskor a jármű előtti holttérben tartózkodókra figyelmeztető rendszer, illetve az egységes csatlakozójú alkoholzárak előkészítése. Egy ilyen rendszer beépítése garantálja, hogy aki alkoholt fogyaszt, az ezentúl ne vezethessen teherautót vagy autóbuszt! Mindezek mellett a kimerültségből adódó balesetekre is gondoltak a jogalkotók, ugyanis az egyik biztonsági rendszer kifejezetten az éberséget és vezetési időt figyeli és emlékeztet rá, hogy tartsunk pihenőt.

Következő lépcsőfok

Az idén bevezetett új rendszerek egy nagyobb folyamat egy lépcsőjét jelentik. A következő években ugyanis további fejlesztéseket kell eszközölniük a gyártóknak. Ilyen például a 2026-ra már kötelezően előírt újítás, amely figyelmeztet minket, ha elbóbiskolnánk, sőt, azt is vizsgálja, hogy valóban a vezetésre koncentrálunk-e és szemünk a pályát, nem pedig mondjuk a telefonunkat lesi. Mindezek mellett cél, hogy jelentősen fokozzák a járművezetők közvetlen kilátását a szélvédőn és az oldalablakokon, valamint a holtterek csökkentését is szorgalmazzák, megóvva ezzel a gyalogosokat és a kerékpárosokat.

Végül, de közel sem utolsósorban pedig egy eseményadat-rögzítőt is bevezetnek majd, amely a repülőgépek feketedobozához hasonlóan tárolja a menetadatokat. Ennek köszönhetően egy esetleges baleset után az adatok kielemezhetőek, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a szakemberek pontosan lássák a baleset forrását és további célirányos fejlesztéseket vezessenek be a személyi sérülések megelőzése érdekében. Természetesen ezek a fejlesztések mind-mind komoly befektetéseket jelentenek a gyártók számára, ám a fejlődésnek megvan az ára, a biztonságosabb közlekedésnél és az emberi életek megóvásánál pedig semmi nem lehet fontosabb!

Élhetőbb jövő

Általánosságban elmondhatjuk tehát, hogy a kishaszonjárművek és nehéz-teherautók tulajdonosai számára ezek az új előírások költségnövekedést jelentenek az új járművek beszerzésekor, hiszen a gyártóknak is plusz költséget jelent megfeleli a szabályzatnak. Cserébe azonban a járművek biztonságosabbak és hatékonyabbak lesznek, ami hosszú távon mindenki érdekeit egyaránt szolgálja. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy nem csak a lízingelt új járműveket érinti ez rendelet, hanem a VIARENT folyamatosan frissített flottájában a július óta újonnan forgalomba helyezett járművek is már mind megfelelnek ezeknek a mindenre kiterjedő biztonsági előírásoknak. A bérlés egyik kényelmi előnye, hogy a műszaki újdonságok felára nem a használót terheli – ez idén nyártól a használat minden percében aktív segítséggel egészül ki.





Megosztom másokkal

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.

Az idő pénz!

Jelen esetben szó szerint igaz ez a mondás, hiszen aktuális akciónk keretében most a teljes 2024-as lízingdíjat átvállaljuk Öntől! Érdemes tehát gyorsan dönteni, ugyanis valóban minden nap számít. Minél korábban gazdagítja flottáját egy Ford Trucks nyerges vontatóval, annál többet takaríthat meg szilveszterig!

Újabb premier a Ford Otosantól Törökországban: Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer

Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a teszt idejére egy a forgalom elől elzárt autópályaszakaszon, az ICA által épített Yavuz Sultan Selim (Vitéz Szelim szultán) hídon és az Északi körgyűrűn tette próbára a 4. szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt teherautót, amelyet elsőként Törökországban fejlesztett ki a Ford Otosan, az autóipar átalakításában élenjáró Ford Trucks nehézhaszonjármű … Continued

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 3. rész

A Lamberet hannoveri megjelenéséről beszámoló cikksorozatunk harmadik részéhez érkeztünk. Ezúttal a hűtőfelépítmények specialistájának a belső égésű motorral felszerelt, illetve tisztán elektromos kisáruszállítók és furgonok számára kínált hűtős átalakítások, illetve hűtőfelépítmények választékát mutatjuk be. Innovatív 2024-es újdonságai révén a Lamberet számos járműgyártó standján képviseltethette magát.

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 2. rész

A Lamberet hannoveri palettáját bemutató sorozatunk második részének témája az SR2e félpótkocsik elektromossá alakítására, valamint az utólagos elektromos átalakításokra összeállított Lamberet Energy koncepció. A program a szabályozott hőmérsékletű szállítás környezetvédelmi kihívásaira reagálva konkrét és gazdaságilag is megvalósítható megoldásokat kínál az ágazat számára. Fejlett műszaki megoldásokat sorakoztat fel az elektromos energia tárolására, átalakítására és kezelésére. Ezzel … Continued