Egy, két, há és…

Ami a személyautók világában a Tesla, az szeretne lenni a tehergépkocsi-gyártók körében a Nikola. Vagyis a piacra újonnan belépő szereplő, amely kizárólag alternatív hajtási módokkal, innovatív technológiai megoldásokkal és egyedi formavilágú járművekkel igyekszik valami merőben újat nyújtani az ügyfeleknek válaszként a jövő kihívásaira.

Közzétéve:

Trevor Milton azzal a céllal alapította meg a Nikola vállalatot az Egyesült Államokban, hogy az elektromos járművek, elektromos hajtásláncok és egyéb részegységek, valamint energiatároló és napelemes rendszerek egyik meghatározó gyártójává váljon. A maguk szakterületén kiemelkedő tehetségekből verbuvált csapat állhatatos munkájának eredményeként 2016 tavaszán bemutatkozott a Nikola első prototípusa, a Nikola One nyerges vontató, amelyet később a Two, majd a Tre követett. A Nikola elektromos UTV járművek fejlesztésével is foglalkozik, hamarosan elektromos jet-ski is megjelenik a kínálatában, továbbá jelentős erőfeszítésekkel dolgozik azon, hogy a világ legnagyobb hidrogéntöltőállomás-hálózatával rendelkezzen.

Egy

A Nikola One egy klasszikus amerikai stílusú, azaz háromtengelyes, garzonlakásnyi hálófülkével ellátott, nagy teljesítményű nyerges vontató, persze rendkívül áramvonalas és modern formavilággal. Hajtásáról összesen akár ezer lóerő teljesítményű és több mint 2700 newtonméter nyomatékú villanymotorok gondoskodnak, akkumulátorcsomagjának kapacitása pedig 240 és 320 kilowattóra között lehet specifikációtól függően. Ez nem tűnik soknak egy hosszú távú fuvarozásra szánt nehézkategóriás szerelvény esetében, csakhogy ennek a vontatónak nem kell órákat lógnia a töltőn. Az elektromos energiát ugyanis a fedélzetén állítja elő hidrogénnel működő üzemanyagcella segítségével. Így a teljes feltöltés csupán húsz percig tart, a hatótávolság pedig elérheti az 1600 kilométert. A One menetteljesítményei hasonlóan lenyűgözők, teljes terhelés mellett hat százalékos emelkedőn felfelé is haladhat 104 kilométer/óra sebességgel, álló helyzetből száz kilométer/óra sebességre pedig harminc másodperc alatt is felgyorsulhat. Mivel minden hajtott kerékhez egy-egy kerékagymotor tartozik, a vezérlés minden helyzetben egyenként tudja szabályozni az egyes kerekekre jutó nyomatékot az optimális menetstabilitás érdekében. Átlagos üzemanyag-fogyasztása 17 liter száz kilométerenként. Saját tömege 8,1 és 9,5 tonna között változik a specifikáció függvényében, ami a fülke térkínálatának tükrében még kedvezőnek is mondható. Ez az alumínium és a kompozit anyagok bőséges alkalmazásának köszönhető. A belsőtér szintén nagyon innovatív kialakítású, a műszerfalat egy 10 és egy 21 colos képernyő uralja, a külső tükröket kamerák helyettesítik, madártávlati képet nyújtó kamerarendszerrel is felszerelik a járművet, sőt, önvezetésre is alkalmas a One. Mindemellett a Nikola saját lízingprogramjának havidíja a teljes körű javítás és karbantartás mellett még a hidrogén-üzemanyag költségét is magában foglalja.

Két és há

Míg a Nikola One egyértelműen hosszú távú fuvarozásra készült, addig a Nikola Two alkalmazási területe a rövid távú áruelosztás. Ennek megfelelően jóval kisebb rövidfülkét kapott, ám ez a típus is rendelhető 6×2-es, illetve 6×4-es hajtásképlettel egyaránt. A Nikola nem vesződött egy kisebb hajtáslánc kifejlesztésével, így a Two a One gépészetét kapta meg, ugyanazokkal a műszaki paraméterekkel. Sőt, a két típus műszerfala és felszereltsége is teljesen megegyezik.

Teljesen más koncepciót képvisel viszont a Nikola harmadik típusa, a Tre, ezt ugyanis Észak- és Dél-Amerika helyett Európának, Ázsiának és Ausztráliának szánják. Ezért ez a vontató bulldogfülkés felépítésű. Mivel a Tre csak idén április közepén mutatkozik be a nagyközönségnek, a gyártó egyelőre nagyon kevés adatot közöl erről a tehergépkocsiról. Annyi megállapítható, hogy a hajtáslánc a One típusból érkezik, azonban a hatótávolság 1920 kilométer is lehet. A vállalat persze ezeken a piacokon is igyekszik majd kiépíteni a megfelelő töltőinfrastruktúrát, partnerek bevonásával pedig a szervizhálózatot is. Úgy tűnik, hogy a Nikola valóban sok mindenben a Tesla receptjét követi, csak éppen a nehéz-tehergépkocsik piacán és néhány évvel lemaradva. Érdemes lesz tehát a későbbiekben is figyelemmel kísérni a Nikola fejlesztéseit és piaci jelenlétének alakulását. Vajon meddig folytatódik majd a megkezdett számsor?

 





Megosztom másokkal

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.

Az idő pénz!

Jelen esetben szó szerint igaz ez a mondás, hiszen aktuális akciónk keretében most a teljes 2024-as lízingdíjat átvállaljuk Öntől! Érdemes tehát gyorsan dönteni, ugyanis valóban minden nap számít. Minél korábban gazdagítja flottáját egy Ford Trucks nyerges vontatóval, annál többet takaríthat meg szilveszterig!

Újabb premier a Ford Otosantól Törökországban: Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer

Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a teszt idejére egy a forgalom elől elzárt autópályaszakaszon, az ICA által épített Yavuz Sultan Selim (Vitéz Szelim szultán) hídon és az Északi körgyűrűn tette próbára a 4. szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt teherautót, amelyet elsőként Törökországban fejlesztett ki a Ford Otosan, az autóipar átalakításában élenjáró Ford Trucks nehézhaszonjármű … Continued

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 3. rész

A Lamberet hannoveri megjelenéséről beszámoló cikksorozatunk harmadik részéhez érkeztünk. Ezúttal a hűtőfelépítmények specialistájának a belső égésű motorral felszerelt, illetve tisztán elektromos kisáruszállítók és furgonok számára kínált hűtős átalakítások, illetve hűtőfelépítmények választékát mutatjuk be. Innovatív 2024-es újdonságai révén a Lamberet számos járműgyártó standján képviseltethette magát.