
Az Interstate királya
Tengerentúli márkájával sem kevésbé sikeres a Daimler Truck, mint a VIARENT kínálatában is nagy népszerűségnek örvendő Mercedes-Benz Actros sorozatával. A két óceán között ívelő, soksávos aszfaltcsíkok szolgálnak az amerikai freewayvilág egyik csúcsragadozója, a Freightliner Cascadia fő vadászterületéül.
Immár ötödik nemzedékében szeli a végeláthatatlan prériket, hegyláncokat és sivatagokat a Daimler Truck egyesült államokbeli prémiummárkája, a Freightliner távolsági fuvarozásra született Cascadia családja. A kényelemre és – mondjuk ki bátran – a luxusra is sokat adó megannyi tulajdonos-üzemeltető egyedi hangulatú szubkultúrájában a Freightliner komoly elismerést vívott ki az amerikai kamionok „Mercedeseként”.
A Freightliner Cascadia ötödik nemzedékének aerodinamikai eszköztárában sok egyéb mellett új formájú motorházfedél, az A oszlopok új légterelői, háromrészes első kerékjárati burkolat, illetve speciális légcsatornákkal kidolgozott, új lökhárító is szerepelnek
Élen jár a piacon
A portlandi Freightliner Trucks immár nyolcvan esztendő tapasztalatával gyártja és értékesíti közép- és nehézkategóriájú teherautóit. Utóbbi piaci szegmensben napjainkra kétségkívül Észak-Amerika egyik vezető márkájává lépett elő az Oregon államból indult vállalat. Közel két évtized telt el az első Freightliner Cascadia bemutatása óta, amely során több mint egymillió példánya gördülhetett ki az utakra. Ezzel az egyik legnagyobb darabszámban képviselteti magát az észak-amerikai piac királykategóriájában, azaz a 8-as méretosztályban (Class 8).
Dupla biztonság – már gyárilag rendelkezésre áll a MirrorCam fejlett technikája is. Az ajtók felett kinyúló karokba épített kamerák széles látómezővel, infravörös technikával és vízlepergető bevonattal támogatják a vezetőt a zavartalan hátralátásban
Új funkcióival fokozza a biztonságot
Az ötödik generáció új, továbbfejlesztett funkciókat kínál a márka Detroit Assurance biztonsági csomagjának részeként. Ennek éppúgy fontos eleme a megnövelt számítási teljesítmény és a továbbfejlesztett kamera, mint a négy új közeli radarszenzor és a további nagy hatótávú érzékelő. Az új Cascadia aktív biztonsági arzenáljában sorakozik egyebek mellett a mifelénk is ismert aktív vészfékasszisztens (ABA6), az aktív sávtartóasszisztens (ALA2), a vezető cselekvőképtelensége esetén a járműszerelvényt lefékező vészhelyzeti asszisztens és az oldalsó holttérfigyelő (SGA2).
Az én házam az én váram – az amerikai kamionosok körében még ma is gyakoriak a saját járművel dolgozó sofőrvállalkozók – hivatalos megnevezéssel tulajdonos-üzemeltetők –, akik a kényelem és a luxus terén sem ismernek kompromisszumot
Intelligensen fékez
A Freightliner Cascadia új intelligens fékszabályzásának (IBCS) része a Comfort Brake funkció is, amely optimálisan osztja el a fékerőt, illetve szabályozza a fékbetétek kopását és a fékteljesítményt. Az eredmény pedig lágyabb és biztonságosabb fékezés, különösen a hirtelen megállások során. A betétek egyenletes kopása nagyban megnöveli élettartamukat. Az IBCS intelligenciájának további jele, hogy a fékpedál lenyomására a motorfék és az üzemi fék együttes működtetésével járul hozzá a fékkopás mérsékléséhez. A szerelvény biztonságos leparkolását az új elektronikus rögzítőfék segíti.
Fényárba borít
Ugyancsak újdonság a kifejezetten ütésálló és intelligens szabályzású LED-fényszóró, amelyet hosszabb élettartam jellemez. Úgy tervezték őket, hogy csupán perceken belül megszabaduljanak a jégtől és a párától. A megnövelt kiterjedésű és egyszerűbben állítható fénykéve, illetve a távolsági fényszóró automatikus kapcsolása egyaránt javítják a látási viszonyokat, a biztonságot és a vezetés kényelmét.
Hátratekint
A Cascadia ötödik nemzedéke már gyárilag a fejlett MirrorCam digitális tükörrendszerével készülhet. Az ajtók fölé széles tartókra szerelt kamerák tekintélyes méretű látómezővel, infravörös technikával és vízlepergető bevonattal segítik a hátralátást. A modern műszaki megoldás különösen éjszaka és rossz időben siet hatékonyan a sofőr segítségére, nemcsak biztonságosabbá, hanem kényelmesebbé is téve a legújabb Cascadia vezetését.
A Cascadia ötödik generációja a cégcsoport Detroit Assurance biztonsági csomagjának részeként új és továbbfejlesztett asszisztensrendszerek egész sorával segíti és teszi biztonságosabbá a járművezető munkáját – a közlekedés többi résztvevője védelmében is
Hasítja a levegőt
Négy előző generációjában a Freightliner Cascadia mindvégig folyamatosan, összesen több mint 35 százalékkal növelte üzemanyag-hatékonyságát. Az ötödik nemzedék aerodinamikai fejlesztései további 1,9 százalékos üzemanyag-megtakarítással fejelik meg mindezt. Az egyes államokban akár 130 kilométer/óra körül döngető szerelvények számára a légellenállás fele sem tréfa. Az átformált motorházfedél, az A oszlopok új légterelői, az első kerékjáratok háromrészes burkolata, illetve a lökhárító felső tömítése és új légcsatornái egyaránt a harmonikus áramlások megőrzésén, s ezzel a légellenállás mérséklésén serénykednek. Utóbbiak a turbulens áramlások megelőzése jegyében célzottan vezetik el a beáramló levegőt a jármű alja és kerekei mentén. Aki pedig tényleg kimaxolná az aerodinamikát, az új Max Aero lökhárítót is választhatja, amely a szabadmagasság, a strapabírás és a könnyű karbantartás kárára kötött kompromisszumok nélkül teszi a dolgát.
Adatot gyűjt és informál
Bevált funkcióin túl a Cascadia új lehetőségeket is kínál a flottaüzemeltető ügyfeleknek az üzletmenet optimalizálására. A cél az üzemidő növelése és átfogó betekintés biztosítása az egyes járművek üzemeltetésébe. A hálózatba kapcsolt Detroit Connect telematikai platform egyszerre kínál előnyöket a sofőröknek kint az úton, valamint valós idejű információkat a flottamenedzserek számára. Fejlett elektromos architektúra gondoskodik a kiberbiztonságról, miközben gyorsabb adatfeldolgozást tesz lehetővé. A Detroit Connect új funkciói között szerepel egyebek mellett a jármű távoli nyitása és zárása, a földrajzi kerítés területalapú riasztása (geofencing), valamint a Detroit Connect Video Capture 2.0 technikája, amely biztonsági incidens esetén vagy a vezető kezdeményezésére automatikusan rögzíti a látottakat és a releváns adatokat.
Az új Freightliner Cascadia gyártása a tervek szerint 2025 közepén kezdődik a márka amerikai egyesült államokbeli és mexikói üzemeiben.