Autóbuszok a hannoveri IAA-n, 2. rész

Hannoveri cikksorozatunk előző részében az IAA haszonjármű-kiállításon részt vett autóbuszgyártók újdonságait vettük sorba a BYD-tól a Mercedes-Benzig. Ezúttal a többi márkát szemlézzük a NEOPLAN-tól a Volvóig.

Közzétéve:

Kicsi, de fontos lépések

Számos újdonsággal vonult fel az MAN cégcsoporthoz tartozó NEOPLAN az IAA-n. Mostantól a márka zászlóshajója, a Skyliner emeletes távolsági busz is rendelhető akadálymentesített kivitelben, valamint már a jármű jobb oldalán elhelyezve is rendelhető a felső szintre vezető elülső lépcső a gyorsabb utasáramlás és a nagyobb üléskapacitás érdekében. Továbbá a Skyliner és a Cityliner is a külső visszapillantó tükröket kamerákkal és belső képernyőkkel helyettesítő rendszerrel díszelgett a standon. A Cityliner ezenkívül a járműről madártávlati képet biztosító rendszert is kínál. A továbbfejlesztett D26-os motor 470 és 510 lóerős kivitelben is rendelkezésre áll, amelyhez az új generációs MAN TipMatic Coach automatizált sebességváltó is párosítható. Sőt, a NEOPLAN távolsági buszaihoz a ZF EcoLife Coach hatfokozatú, bolygóműves automatikus sebességváltó is kérhető, például olyan alkalmazási területekre, ahol gyakori a megállás és az elindulás, sok a gyorsítás, a lassítás és a fokozatváltás, valamint a busz nem közlekedik tartósan nagy sebességgel.

Már alternatív hajtással is

Törökország vezető buszgyártója, a több mint 55 éves, és évente közel 13 ezer autóbusz legyártására képes Otokar két újdonságot állított ki. Az Ulyso midibusz már a márka új dizájnkoncepciója szerint készült, korszerű nappali menetvilágítással és LED-es hátsó lámpákkal. A tíz méter hosszú, magaspadlós távolsági autóbusz biztonsági felszereltsége az európai elvárásoknak is megfelel. A végig alacsonypadlós Kent C újdonsága, hogy már sűrített földgázzal (CNG) hajtott változatban is gyártják.

Dízel buszok helyett

Csupa alternatív hajtású autóbuszt sorakoztatott fel a Scania a hannoveri kiállításon. Mindenekelőtt a világ első gázüzemű távolsági buszát, a cseppfolyósított földgázzal (LNG) működő Interlink Medium Decker modellt, amelynek hatótávolsága eléri az ezer kilométert vagy adott specifikációval még az 1300-at is. A 13 méteres, 53+1+1 fős járműbe öthengeres, kilencliteres, 320 lóerős Scania gázmotort építettek. Emellett egy tisztán elektromos hajtású, végig alacsonypadlós Citywide LF városi busszal is megismerkedhettek a látogatók. Ezenkívül egy Citywide LE Suburban hibrid elővárosi kivitel és egy hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemeltethető Interlink High Decker is vonzotta az érdeklődőket.

Nagyágyú a középpontban

A Setra kiállítói területén a 2017-ben megjelent új generációs emeletes távolsági busz, a TopClass S 531 DT állt reflektorfényben. A prémiummárka zászlóshajója elegáns és áramvonalas formavilágával, kiváló üzemanyag-hatékonyságával, valamint nagyfokú variálhatóságával, kényelmével, illetve biztonságával magasra teszi a lécet a kategóriában. Alapfelszerelése a gyalogosokat is észlelő Active Brake Assist 4 aktív vészfékrendszer, valamint a Sideguard Assist radaros oldalsó holttérfigyelő rendszer.

Dízel és elektromos hajtással

Két autóbusszal érkezett az IAA-ra a cseh SOR, az NS 12 típusú alacsonypadlós városi busz dízel és elektromos hajtású kivitelével. A 12 méteres SOR NS 12 diesel modell hátuljában 6,7 literes, 285 lóerős FTP dízelmotor és ZF EcoLife automatikus sebességváltó dolgozik. Korszerűbb testvére, a SOR NS 12 electric pedig 160 kilowatt, vagyis 218 lóerő teljesítményű villanymotort és 225 kilowattóra kapacitású akkumulátort kínál.

Színes paletta Törökországból

Teljes kínálatát lefedve a török Temsa egy MD 9 elektromos midibuszt, egy Avenue Electron elektromos hajtású, alacsonypadlós városi buszt és egy Maraton távolsági buszt állított ki Hannoverben. Az elektromos MD 9 hatótávolsága elérheti a 230 kilométert, ám a következő generációja háromszáz kilométert is mehet majd egy feltöltéssel, amely háromórás is lehet. A 12 méteres Avenue Electron modellt egy 250 kilowattos villanymotor hajtja 230 kilométer hatótávolság mellett, amelyet a gyártó szeretne 350 kilométerre növelni. Ezenkívül a Temsa az elektromos járműveiben bevezette az egypedálos vezethetőséget is. A Maraton távolsági busz pedig 12,4 vagy 13,1 méter hosszúsággal és 435 lóerős PACCAR MX-11 motorral rendelhető.

Egy innovatív orosz

Az orosz buszgyártókat a Volgabus képviselte az IAA-n, nem is akárhogyan. Egy korszerű és igényes megjelenésű, tisztán elektromos hajtású, alacsonypadlós városi busszal. A 12 méteres CR12E modell legnagyobb utaskapacitása eléri a 85 főt, háromszáz kilowattóra kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátora pedig öt óra alatt feltölthető. Az akár háromszáz kilométer hatótávolságú busz hajtásáról ZF AVE-130 portáltengelyek gondoskodnak, egy-egy 125 kilowattos kerékagymotorral.

Izgalmas újdonságok

Nem érkezett üres kézzel a Volvo Buses sem. Az IAA-n láthatta először a nagyközönség a gyártó teljesen új generációs távolsági buszait. Nagy érdeklődést váltott ki a prémiumszínvonalú, továbbra is színházpadlós 9900, valamint a sokoldalúan alkalmazható 9700. Továbbá egy hálózatról tölthető Volvo 7900 Electric Hybrid városi buszt is megismerhettek a látogatók. Sőt, azt is kipróbálhatták egy szimulátorban, hogy milyen a Volvo Dinamikus Kormányzás nevű elektrohidraulikus kormányrásegítővel vezetni.





Megosztom másokkal

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

A név kötelez

Főként az alumínium billencsek mestereként ismerhetjük a Benalu márkát. Az alapítók – Hubert Pora és Dominique Bonduelle urak – már a cég nevével is erre utaltak, amikor a francia bennes (billencs) és az alumínium szavak összetételével jegyezték be cégüket 1967-ben.

Gördülékeny elemcsere

Habár nem nevezhető új koncepciónak, mindeddig senkinek sem sikerült széles körben megvalósítania az elektromos haszonjárművek akkumulátorcserélő rendszerét. Eddig, ugyanis az Isuzu egy olyan koncepciót mutatott be, ami akár működőképes is lehet!

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.