Autóbuszok a hannoveri IAA-n, 1. rész
Nemcsak Európából, hanem Törökországból és Kínából is számos buszgyártó részt vett ősszel a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon. Azonban egyöntetűen, szinte mindegyik bemutatott elektromos vagy más alternatív hajtású járműveket is. Újdonságaikat két részben ismertetjük, ábécé szerinti sorrendben haladva.
Komáromból Európának
Két járművel érkezett az IAA-ra a kínai BYD. Egy 12 méteres szóló és egy 18 méteres, pantográfos töltővel ellátott, csuklós elektromos busszal, amelyek már a márka új formai arculatát tükrözték, illetve új, nagy energiasűrűségű akkumulátorokat kaptak. Az optimalizált vázszerkezetük négy százalékkal csökkentette a saját tömegüket, míg az új gyártási koncepció jobb termékminőséget eredményezett. A 12 méteres változat a komáromi gyárban készül Európa számára.
Elektromos buszok specialistája
Szintén kínai vállalat a kifejezetten elektromos haszonjárművek fejlesztésére és gyártására szakosodott Hunan CRRC Times Electric Vehicle Co., azaz CRRC.EV, amely egy elektromos midibuszt állított ki Hannoverben. A San Bus King nevű, 12 méteres, alacsonypadlós, 280 kilowatt legnagyobb teljesítményű városi busz akár kilencven utast is vihet, 314 kilowattóra kapacitású akkumulátora pedig 240 kilométer hatótávot is biztosíthat.
Miditől a csuklósig
Öt új buszt vonultatott fel az Isuzu Anadolu az IAA-n. A különleges formatervezésű Citiport 18 csuklós busz utaskapacitása eléri a 159 főt, és motoros rámpával is rendelhető. A Citiport 12 HyPer városi busz újdonsága viszont a 9,0 literes, 340 lóerős dízelmotor. Sőt, az Isuzu Visigo is kirukkolt egy HyPer kivitellel, amelyben 6,7 literes, 320 lóerős motor dolgozik. A Novociti Life Premium számos kényelmi extrája és dizájneleme révén szolgál rá elnevezésének utolsó tagjára. Míg a Turquoise VIP-kivitele többek között 2+1-es üléssorokkal kínál kivételes kényelmet.
Csak alternatív hajtással
Az IVECO standján a buszok sem jelentettek kivételt a hangsúlyozottan dízelmentesség alól. Az IVECO BUS tulajdonában álló Heuliez Bus vállalat GX 337 ELEC típusú elektromos városi busza a legfejlettebb technológiájú akkumulátorokat kapta meg. Az IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging pedig felsővezetékről, fedélzeti akkumulátorokról, illetve menet közbeni töltéssel is üzemelhet, ezáltal elnyerte a 2019-es Év Fenntartható Autóbusza díjat a városi buszok kategóriájában. Ezenkívül az IVECO BUS Crossway Low Entry Natural Power alacsonybelépésű, gázüzemű modellt is megtekinthették az érdeklődők, amelynek érdekessége, hogy gázpalackjait a tetőszerkezetébe építik be.
Török offenzíva
Főként midibuszokkal jelent meg a török Karsan a kiállításon. Az 57 fő utaskapacitású Atak Electric midi akkumulátorai a BMW személyautóiból származnak, amelyek háromszáz kilométer hatótávolságot biztosítanak, ráadásul 2,5 óra alatt teljesen feltölthetők. A jármű villanymotorjának teljesítménye is tekintélyes, 230 kilowatt, azaz 313 lóerő. A 26 fős Jest Electric esetében pedig a 170 lóerős villanymotor és a 33 vagy 66 kilowattóra kapacitású akkucsomag is a BMW-től érkezik, a nagyobbikkal 165 kilométert is mehet egy feltöltést követően. Gyorstöltővel 1,2 óra alatt is feltölthető az akkumulátora. A Star midibuszból kialakított 33 személyes iskolabusznál viszont a biztonság fokozása állt a középpontban, így automatikus vészfékrendszert, beépített alkoholszondás indításgátlót és foglaltságérzékelővel ellátott üléseket kapott. A Jestronic midibusz pedig már hatfokozatú automatizált sebességváltóval is rendelhető.
Ígéretes alternatívák
Az MAN standján kiemelt figyelmet kapott az új generációs MAN Lion’s City városi busz, amelynek egyik legfontosabb újdonsága az MAN Efficient Hybrid nevű hibrid hajtási modul. Sőt, bemutatták a Lion’s City E teljesen elektromos hajtású modellt is, méghozzá a piac legnagyobb kapacitású akkumulátoraival, ami a szóló esetében 480, míg a csuklósnál 640 kilowattórát jelent, így a hatótáv a kétszáz kilométert is meghaladhatja. Az utastér bal hátsó sarkában a motortorony helyére is utasülések kerültek. Ezenkívül egy új gázmotort is kiállított a gyártó. Az elődjénél lényegesen kisebb tömegű, soros, hathengeres, 9,5 literes, Otto-elvű E1856 gázmotor 276 és 320 lóerős kivitelben áll rendelkezésre, a tetőn elhelyezett gázpalackok teljes kapacitása pedig 1260 és 1875 liter között lehet. Továbbá a Lion’s Coach L távolsági busz immár kerekesszék-emelővel és két kerekesszékes hellyel is rendelhető, ezenkívül elektrohidraulikusan kormányzott segédtengely és 12 fokozatú MAN TipMatic Coach sebességváltó is megjelent a kínálatában. A továbbfejlesztett D26-os motor pedig már 470 lóerős változatban is készül a buszok számára.
Villamosítás és fokozott biztonság
A Mercedes-Benz autóbuszok egyik legfontosabb újdonságaként állították ki az elektromos hajtású eCitaro modellt, amely már a Citaro jövőbeli formai arculatát tükrözi. Az eCitaro portáltengelyének elektromos kerékagymotorjai kétszer 125 kilowatt teljesítményűek, az akkucsomag teljes kapacitása pedig 243 kilowattóra, ám ez opcióként bővíthető, így a hatótáv 150 és 250 kilométer között alakulhat. Rendkívül innovatív a busz légkondicionáló- és fűtőrendszere is. Ezenkívül a Mercedes-Benz távolsági buszokban világújdonságként jelenik meg az Active Brake Assist 4 aktív vészfékrendszer, amely a jármű előtt áthaladó gyalogosokat észlelve is automatikus vészfékezésbe kezd. A Preventive Brake Assist pedig a városi buszok első aktív vészfékrendszere, míg a Sideguard Assist egy jobb oldali holttérfigyelő rendszer városi és távolsági buszokhoz egyaránt.