A sivatag ura

Egykor Európa egyik legnagyobb tehergépkocsi-gyártója volt, ma már csak kevesen emlékeznek rá. Tavaly ünnepelte volna fennállásának 125. évfordulóját a Berliet, ha nem olvadt volna bele a Renault cégcsoportba az 1970-es évek közepén. A legendás francia márka múltja előtt most a legnagyobb és legkülönlegesebb típusa, a T100 bemutatásával tisztelgünk.

Közzétéve:

Franciaországban is megnőtt az igény a kőolaj iránt a második világháborút követő gazdasági fellendülés következtében. A Szaharában találtak is nagy mennyiségű fekete aranyat, azonban a kitermeléshez szükséges nehéz olajipari felszerelések mozgatásához különleges, a szélsőséges körülményeket is jól tűrő terepes tehergépkocsikat kellett használni. A Berliet válaszolt leggyorsabban erre az igényre a T100 megalkotásával 1957-ben.

Igazi óriás

A T100 már pusztán a méreteivel is lenyűgözte a szakmát, hiszen 13,32 méter hosszú, 4,96 méter széles és 4,44 méter magas volt 3,6 méter nyomtávval, saját tömege meghaladta a hatvan, legnagyobb megengedett össztömege pedig a száz tonnát. Műszaki megoldásai ezeknél a dimenzióknál is különlegesebbnek számítottak akkoriban. Például mindhárom tengelyén tárcsafékek dolgoztak, méghozzá kerekenként négy tárcsával. A tömlő nélküli, 37,5/33 XR méretű Michelin gumiabroncsok egyenként közel egy tonnát nyomtak. Nagy futófelületüknek köszönhetően a talajnyomás teljes terhelésnél sem lépte túl az egy kilogramm/négyzetcentimétert, ez volt a kulcsa annak, hogy az összkerékhajtású behemót nem süllyedt el a sivatag laza homokjában. Fülkéjét hatékony légkondicionálóval és háromszáz kilométer hatósugarú rádió adóvevővel is felszerelték. A fülke mögé pedig egy 45 tonnás, 75 méternyi kötéllel ellátott csörlőt építettek.

Óriási étvággyal

A sivatagi óriást Cummins VT12 típusú, közel 30 literes, 12 hengeres, két turbófeltöltővel lélegeztetett, kezdetben hatszáz, majd később a továbbfejlesztés eredményeként hétszáz lóerős, 2610 newtonméter legnagyobb nyomatékú dízelmotor mozgatta. Ez a hatalmas erőforrás pedig sivatagi körülmények között bizony 240 liter gázolajat is elégetett száz kilométerenként, így a két 950 literes üzemanyag-tartály tartalma hamar eltűnhetett. A tehergépkocsi legnagyobb sebessége elérte a 45 kilométer/órát, ami egészen jónak számított a maga nemében. Ehhez egy előre-hátra négyfokozatú, félautomatikus Clark váltó társult.

Különleges hajtáslánc

A hajtáslánc további elemei is bőven tartogattak nem mindennapos megoldásokat. Az állandó összkerékhajtású jármű elülső tengelyének zárható differenciálművét ugyanis nem a tengelyen, hanem az osztóműben helyezték el, ahonnan oldalanként egy-egy kardántengely futott a tengelyhez. A harmadik tengely zárható differenciálművét pedig a második tengelyre helyezték, ezért innen is két kardántengely továbbította a nyomatékot leghátulra. Ennek előnye az alacsonyabbra kerülő tömegközéppont és a nagyobb szabad hasmagasság.

Rövid folytatás

Mindezek ellenére a T100-asból csupán négy példány látott napvilágot. Algéria függetlenségének kikiáltása után ugyanis 1962-ben összeomlott a típus francia piaca is. Majd a patinás márka az 1970-es évek közepén a Renault fennhatósága alá került, és 1980 után már nem is készültek Berliet feliratú tehergépkocsik. Modernizált formában és gyémánt emblémával azonban a ’90-es évek közepéig gyártották a nagy múltú lyoni vállalat néhány típusát. A Berliet gőzmozdonyt ábrázoló emblémájával kapcsolatosan pedig fontos megjegyezni, hogy az elterjedt tévhittel ellentétben a cég nem gyártott mozdonyokat. Csupán annyi történt, hogy a Berliet 1905-ben három személyautójának a gyártási jogát igen jó pénzért eladta az American Locomotive Company (ALCo) nevű mozdonygyártónak, ami tekintélyes fellendülést eredményezett a lyoni gyártónak. Ennek hatására kezdték használni az ALCo mozdonyos logóját. A márkanévvel együtt azonban a logó is elveszett a járműtörténelem süllyesztőjében.





Megosztom másokkal

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív fejlesztőmunkájuk meghozta gyümölcsét, legyen szó fenntartható alapanyagok használatáról, korszerű technikák átvételéről vagy éppen a márka nemzetközi jelenlétének további bővítéséről.

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében és kényelmében megújulva, illetve számos újdonsággal gazdagodva érkezik a piacra.

Delta-Truck ismét a MagyarBrands díjazottjai között

A Delta-Truck cégcsoport 2025-ben ismét elnyerte a MagyarBrands „Kiváló Üzleti Márka” díjat. A független szakmai zsűri döntése alapján a Delta-Truck azon magyar vállalatok közé tartozik, amelyek hosszú távon is kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, és meghatározó szereplői a hazai üzleti életnek.

Innovációval és bővüléssel a jövő útján

Csupa jó hír érkezett a Broshuis háza tájáról! Ezzel pedig a Delta-Truck Kft. ügyfeleinek is, hiszen immár több mint másfél évtizede kínáljuk partnereinknek a nehézvontatás és a konténerszállítás speciális igényekre készülő félpótkocsijait – mégpedig az egyik legnagyobb múltra visszatekintő gyártó magyarországi importőreként!

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik négyes szintű önvezetési rendszereinek vizsgálatára. A nagyszabású projekthez járműgyártói oldalról negyedmagával társult a VIARENT kínálatában is népszerű Isuzu.