A sivatag ura

Egykor Európa egyik legnagyobb tehergépkocsi-gyártója volt, ma már csak kevesen emlékeznek rá. Tavaly ünnepelte volna fennállásának 125. évfordulóját a Berliet, ha nem olvadt volna bele a Renault cégcsoportba az 1970-es évek közepén. A legendás francia márka múltja előtt most a legnagyobb és legkülönlegesebb típusa, a T100 bemutatásával tisztelgünk.

Közzétéve:

Franciaországban is megnőtt az igény a kőolaj iránt a második világháborút követő gazdasági fellendülés következtében. A Szaharában találtak is nagy mennyiségű fekete aranyat, azonban a kitermeléshez szükséges nehéz olajipari felszerelések mozgatásához különleges, a szélsőséges körülményeket is jól tűrő terepes tehergépkocsikat kellett használni. A Berliet válaszolt leggyorsabban erre az igényre a T100 megalkotásával 1957-ben.

Igazi óriás

A T100 már pusztán a méreteivel is lenyűgözte a szakmát, hiszen 13,32 méter hosszú, 4,96 méter széles és 4,44 méter magas volt 3,6 méter nyomtávval, saját tömege meghaladta a hatvan, legnagyobb megengedett össztömege pedig a száz tonnát. Műszaki megoldásai ezeknél a dimenzióknál is különlegesebbnek számítottak akkoriban. Például mindhárom tengelyén tárcsafékek dolgoztak, méghozzá kerekenként négy tárcsával. A tömlő nélküli, 37,5/33 XR méretű Michelin gumiabroncsok egyenként közel egy tonnát nyomtak. Nagy futófelületüknek köszönhetően a talajnyomás teljes terhelésnél sem lépte túl az egy kilogramm/négyzetcentimétert, ez volt a kulcsa annak, hogy az összkerékhajtású behemót nem süllyedt el a sivatag laza homokjában. Fülkéjét hatékony légkondicionálóval és háromszáz kilométer hatósugarú rádió adóvevővel is felszerelték. A fülke mögé pedig egy 45 tonnás, 75 méternyi kötéllel ellátott csörlőt építettek.

Óriási étvággyal

A sivatagi óriást Cummins VT12 típusú, közel 30 literes, 12 hengeres, két turbófeltöltővel lélegeztetett, kezdetben hatszáz, majd később a továbbfejlesztés eredményeként hétszáz lóerős, 2610 newtonméter legnagyobb nyomatékú dízelmotor mozgatta. Ez a hatalmas erőforrás pedig sivatagi körülmények között bizony 240 liter gázolajat is elégetett száz kilométerenként, így a két 950 literes üzemanyag-tartály tartalma hamar eltűnhetett. A tehergépkocsi legnagyobb sebessége elérte a 45 kilométer/órát, ami egészen jónak számított a maga nemében. Ehhez egy előre-hátra négyfokozatú, félautomatikus Clark váltó társult.

Különleges hajtáslánc

A hajtáslánc további elemei is bőven tartogattak nem mindennapos megoldásokat. Az állandó összkerékhajtású jármű elülső tengelyének zárható differenciálművét ugyanis nem a tengelyen, hanem az osztóműben helyezték el, ahonnan oldalanként egy-egy kardántengely futott a tengelyhez. A harmadik tengely zárható differenciálművét pedig a második tengelyre helyezték, ezért innen is két kardántengely továbbította a nyomatékot leghátulra. Ennek előnye az alacsonyabbra kerülő tömegközéppont és a nagyobb szabad hasmagasság.

Rövid folytatás

Mindezek ellenére a T100-asból csupán négy példány látott napvilágot. Algéria függetlenségének kikiáltása után ugyanis 1962-ben összeomlott a típus francia piaca is. Majd a patinás márka az 1970-es évek közepén a Renault fennhatósága alá került, és 1980 után már nem is készültek Berliet feliratú tehergépkocsik. Modernizált formában és gyémánt emblémával azonban a ’90-es évek közepéig gyártották a nagy múltú lyoni vállalat néhány típusát. A Berliet gőzmozdonyt ábrázoló emblémájával kapcsolatosan pedig fontos megjegyezni, hogy az elterjedt tévhittel ellentétben a cég nem gyártott mozdonyokat. Csupán annyi történt, hogy a Berliet 1905-ben három személyautójának a gyártási jogát igen jó pénzért eladta az American Locomotive Company (ALCo) nevű mozdonygyártónak, ami tekintélyes fellendülést eredményezett a lyoni gyártónak. Ennek hatására kezdték használni az ALCo mozdonyos logóját. A márkanévvel együtt azonban a logó is elveszett a járműtörténelem süllyesztőjében.





Megosztom másokkal

Süllyesztett rakfelület, emelkedett hatékonyság

Jelentős fejlesztést eszközölt járműpalettáján a speciális szállítmányoknál használt pótkocsik legrégebbi, egyben egyik legnagyobb szakértője, az 1885-ben alapított Broshuis. A mélyágyas, valamint síkágyas félpótkocsik után a lesüllyesztett rakfelületű, kényszerkormányzású hátsó tengellyel felvértezett trélereket is felfrissítették.

Az idő pénz!

Jelen esetben szó szerint igaz ez a mondás, hiszen aktuális akciónk keretében most a teljes 2024-as lízingdíjat átvállaljuk Öntől! Érdemes tehát gyorsan dönteni, ugyanis valóban minden nap számít. Minél korábban gazdagítja flottáját egy Ford Trucks nyerges vontatóval, annál többet takaríthat meg szilveszterig!

Újabb premier a Ford Otosantól Törökországban: Autópályára szánt 4. szintű vezetésautomatizáló rendszer

Abdulkadir Uraloğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter a teszt idejére egy a forgalom elől elzárt autópályaszakaszon, az ICA által épített Yavuz Sultan Selim (Vitéz Szelim szultán) hídon és az Északi körgyűrűn tette próbára a 4. szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt teherautót, amelyet elsőként Törökországban fejlesztett ki a Ford Otosan, az autóipar átalakításában élenjáró Ford Trucks nehézhaszonjármű … Continued

A Lamberet a 2024-es hannoveri IAA Transportation kiállításon – 3. rész

A Lamberet hannoveri megjelenéséről beszámoló cikksorozatunk harmadik részéhez érkeztünk. Ezúttal a hűtőfelépítmények specialistájának a belső égésű motorral felszerelt, illetve tisztán elektromos kisáruszállítók és furgonok számára kínált hűtős átalakítások, illetve hűtőfelépítmények választékát mutatjuk be. Innovatív 2024-es újdonságai révén a Lamberet számos járműgyártó standján képviseltethette magát.