A 2019-es Év Haszongépjárművei
Mint minden évben, a szakújságírókból álló nemzetközi zsűri idén ősszel is kiosztotta az Év Haszongépjárművei díjakat. Most azonban egy új kategóriával bővült a paletta, ugyanis a legjobbnak tartott kishaszonjármű, tehergépkocsi és autóbusz mellett a legjobbnak megszavazott innovációt is kitüntették.
Az Év Kishaszonjárműve
Három típus kapta a 2019-es Év Kishaszonjárműve díjat, azonban szó sincs holtversenyről, csupán arról, hogy az idén bemutatott, új generációs Citroën Berlingo, Opel Combo és Peugeot Partner egy-két formaságtól eltekintve ugyanaz a jármű. A hármas ikrek többek között az új Mercedes-Benz Sprinterrel mérkőztek meg az első helyért. A trió győzelmét illetően a zsűri kihangsúlyozta a jó kilátást, amelyet tovább fokoz az utasoldali visszapillantó tükörbe épített holttérkamera. Ezenkívül elismerték a vezetéstámogató rendszereiket is, például a túlterhelést jelző érzékelőt, illetve az oldalfalvédelmet. Egyébként a francia páros már az első generációs Citroën Berlingo és Peugeot Partner típussal is elhódította az Év Kishaszonjárműve címet 1997-ben. Valójában az Opel Combo előző nemzedéke is bajnok, hiszen a 2011-es győztes, a Fiat Doblò Cargo ikertestvére volt.
Citroën Berlingo
Opel Combo Cargo
Opel Combo Cargo XL
Peugeot Partner
Az Év Tehergépkocsija
A 2019-es Év Tehergépkocsija díjat az idei év legjelentősebb újdonsága, a teljes mértékben új fejlesztésű Ford Trucks F-Max nyerges vontató nyerte el, maga mögé utasítva a Scania új városi teherautóit és a cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő Volvo FH, illetve FM típust. A zsűri a döntésének indoklásakor rámutatott a 12,7 literes Ecotorq motor és a ZF Traxon automatizált váltó hatékonyságára, valamint a szabadon gurító funkció és a domborzathoz a GPS-adatok alapján előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés üzemanyag-fogyasztást csökkentő hatására. Továbbá kihangsúlyozták az 500 lóerős motor csendességét, az új, 2,16 méter belmagasságú fülke térkínálatát, praktikus tárolóhelyeit és a műszerfal korszerű digitális képernyőit. A Ford Trucks sem először kapott Év Tehergépkocsija díjat, ugyanis a Cargo típussal 1982-ben már elhódított egy ilyen kitüntetést.
Teherautó-innovációs Díj
Idén először a Teherautó-innovációs Díj nevű kitüntetést is odaítélték. Ezt olyan legalább 3,5 tonna össztömegű tehergépjárműveknek szánják, amelyek fontos innovációt tudnak felmutatni alternatív hajtásláncuk vagy valamilyen más műszaki megoldásuk révén. Az újonnan alapított díjat az MAN aFAS kapta meg. Ez nem más, mint az MAN TGM alapjaira épülő önvezető biztosítójármű a német autópályákon végzett útkarbantartási munkák biztonságának fokozásához. A megoldás lényege, hogy a munkát végző járművet teljesen automatizáltan követi a figyelmeztető biztosítójármű, így ebben nem kell vezetőnek ülnie, aki egyébként jelentős veszélynek lenne kitéve. Ugyanis igen gyakori, hogy más tehergépkocsik hátulról beleszaladnak az ilyen biztosítójárművekbe. A 4-es szintű önvezetést megvalósító rendszert eddig már négyezer kilométernyi éles üzemben tesztelték. A zsűri a megoldás előnyei között kiemelte az egyszerű kezelhetőséget, és azt, hogy főként már jelenleg is rendelkezésre álló részegységekből épült. Olyan innovációknál találták jobbnak, mint a Mercedes-Benz eActros elektromos tehergépkocsi, a Renault Trucks új generációs villany-teherautói és a Volvo FL Electric, illetve FE Electric.
Az Év Autóbusza
Páratlan évről lévén szó, ezúttal a városi buszok kerültek terítékre az Év Autóbusza díj kihirdetésekor, amelyet a Mercedes-Benz Citaro hybrid zsebelt be, tisztán elektromos hajtású típusokat megelőzve. A zsűri indoklásában elhangzott az elérhető változatok széles köre, hiszen a villanymotoros hajtási egység dízel-, illetve gázmotorral felszerelt városi autóbuszok számos változatához rendelkezésre áll. A hibrid modul az elektrohidraulikus kormányrásegítéssel együtt akár 8,5 százalékkal is csökkentheti az üzemanyag-fogyasztását. A Citaro korábban már 2007-ben és 2013-ban is elnyerte ezt a rangos díjat.